Thema's

Kenmerkend voor goede doelen is dat zij een beroep doen op de steun van het publiek om samen tot oplossingen te komen voor maatschappelijke vraagstukken in binnen- en buitenland. Uit het tweejaarlijks onderzoek van Geven in Nederland blijkt dat in 2015 door huishoudens, het bedrijfsleven, goededoelenloterijen en vermogensfondsen in Nederland ruim 5,7 miljard euro aan goede doelen werd gegeven. In 2013 was dit nog 4,4 miljard euro. Bovendien zetten honderdduizenden vrijwilligers en andere betrokkenen hun tijd, kennis en netwerken in voor het goede doel. De overheid stimuleert het geefgedrag door belastingvoordelen en laat de regulering grotendeels aan de sector zelf over. 

Voor goede doelen is het vertrouwen van de samenleving de belangrijkste basis om hun maatschappelijke doelen te kunnen realiseren. Goede zelfregulering met als doel een efficiënt werkende, transparante sector met goed toezicht draagt bij aan dat vertrouwen. Als brancheorganisatie zet Goede Doelen Nederland zich in voor het maatschappelijk draagvlak en publieksvertrouwen. Wij bewaken en verbeteren de randvoorwaarden waarbinnen goede doelen hun maatschappelijke doelen kunnen realiseren.

Goede Doelen Nederland is daarom actief op verschillende thema's. Wij zijn een samenwerkings- en gesprekspartner van overheid, maatschappelijke organisaties, andere partijen binnen de sector, bedrijfsleven, wetenschap en buitenlandse collegaorganisaties.

Klap menu uit
Gerelateerd Nieuws

Reactie Goede Doelen Nederland op...

Afgelopen vrijdag kwam via The Times het nieuws

Donateursvertrouwen stabiliseert

Uit het meest recente rapport (4de kwartaal 201

Gerelateerde Ledenberichten

Rooster voor Donateurswerving

Direct Dialogue is een belangrijk wervings- en

Campagne ‘Geef Gerust’ start op 19 oktober

Zoals al eerder aangekondigd start op 19 oktobe

Toolkit met praktische...

Hoe meer goede doelen hun Erkenning actief uitd