Vrijwilligersmanagement

Bijeenkomst Werven van vrijwilligers en goede matching

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat 39 procent van de burgers in 2021 zich ten minste één keer heeft ingezet voor een organisatie of vereniging. In 2020 was dat nog 44 procent.

Ook goede doelen merken dat minder vrijwilligers zich aanmelden en zich niet zo makkelijk langere tijd binden aan een organisatie. Tegelijkertijd komen op de platformen van NLvoorelkaar 1.885 nieuwe aanmeldingen bij van mensen die iets voor een ander of de wereld willen betekenen.

We nodigen je uit deel te nemen aan de bijeenkomst Werven van vrijwilligers en goede matching. In deze bijeenkomst horen we Jeroen de Punder, directeur van NLvoorelkaar, Silvia Nannings, senior adviseur communicatie bij de Volksbank, Loubna Adahchour en Lianne van der Molen, coördinatoren vrijwilligersnetwerken van IMC Weekendschool, over de wijze waarop zij elk vrijwilligers weten te werven en te matchen met maatschappelijke initiatieven en het goede doel.

Nadien gaan we met elkaar in gesprek over de vraag hoe we als goede doelen vrijwilligers werven en hoe we wellicht beter kunnen matchen tussen vraag en aanbod.

Datum, Tijdstip en locatie
Donderdag 12 januari, 15.00 tot 17.00 uur bij Goede Doelen Nederland (inloop vanaf 14.40 uur). Na afloop kun je blijven om wat te drinken.

Voor wie?
Zowel leden en branchegenoten van Goede Doelen Nederland als leden van NOV, platform vrijwillige inzet zijn welkom.

NLvoorelkaar
Jeroen de Punder ziet ondanks de berichten juist 45% meer nieuwe vrijwilligers op de platformen dan vorig jaar. Via 70 partners en 14.000 aangesloten maatschappelijke organisaties en slimme techniek zorgen ze ervoor dat er dagelijks 400 matches zijn tussen vraag en aanbod van vrijwilligerswerk. Jeroen vertelt over de missie van NLvoorelkaar en zijn verwachtingen voor het komende jaar op basis van het grootste vrijwilligersonderzoek in Nederland. Hij geeft zijn visie over hoe goede doelen en maatschappelijke organisaties het platform slim kunnen inzetten.

De Volksbank
De Volksbank is een van de corporate partners van NLvoorelkaar. Een partner die gelooft in een beter Nederland, waarin we tijd investeren in elkaar. Daarom krijgen medewerkers van de Volksbank de ruimte om iets te doen voor een ander. Silvia Nannings zal vertellen over hoe ze hun medewerkers richting vrijwillige inzet activeren en dit koppelen aan hun merk(beleving). Ook willen ze iedereen in Nederland aanspreken op zijn of haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.

IMC Weekendschool
Meer dan 7500 vrijwilligers zetten zich jaarlijks in als gastdocent of begeleider en delen hun kennis en enthousiasme voor IMC Weekendschool. Tijdens de presentatie vertellen Loubna Adahchour en Lianne van der Molen meer over de verschillende vrijwilligersfuncties die IMC Weekendschool heeft en de manieren waarop zij nieuwe netwerken aanboren en vrijwilligers werven. Bijvoorbeeld studenten via IMCoach: het Maatschappelijke Diensttijd (MDT) project voor vrijwilligerswerk bij IMC Weekendschool. En gastdocenten via partnerorganisaties en bedrijven waarmee ze samenwerken.