Marketing & fondsenwerving

Masterclass: De basics van een Programma Particuliere Fondsenwerving

In deze Masterclass onthullen we voor jou de geheimen van succesvolle particuliere fondsenwerving.

Let op: Deze Masterclass zit vol. Je kunt je niet meer inschrijven.

De volgende onderwerpen komen onder andere aanbod;

  • Waarom is een Programma Particuliere Fondsenwerving nodig?
  • Welke factoren zijn bepalend zijn voor groei en succes en welke eigenlijk helemaal niet?
  • Je gaat ontdekken wat het aantal donateurs, de hoogte van de donatie en de lengte dat donateurs blijven met elkaar te maken hebben.
  • Hoe kijk je naar instroom en uitstroom?
  • Wat is de functie van een donor journey, storytelling en een propositie?
  • Je leert over het belang van een business case om draagvlak te creëren.
  • Je ontdekt dat testen en experimenteren gewoon onderdeel is van je dagelijkse werk en dat fouten maken er ook bij hoort en juist goed is.
  • En je krijgt mee wat heb je te maken hebt met overheidsingrijpen, ethische keuzes en zelfregulering van de fondsenwerving

Kortom, je krijgt het overzicht dat je nodig hebt, met inzicht over begrippen en versterkt daarmee je rol in jouw expertisegebied.

Voor wie is deze Masterclass geschikt?
De Masterclass is geschikt voor personen die verantwoordelijk zijn voor het strategische plan voor particuliere donateurs die meer grip willen krijgen op het grotere plaatje.

Data
De verschillende onderdelen van de Masterclass vinden plaats op de volgende data:

  • Online theorie, video beschikbaar vanaf februari 2024.
  • Eerste bijeenkomst, donderdag 14 maart 2024 van 13:00 tot 17:00 uur.
  • Tweede bijeenkomst, donderdag 11 april 2024 van 13:00 tot 17:00 uur.

Experts uit de praktijk
In deze Masterclass delen de experts Levina de Laat en Bart van Kuijk hun rijke ervaring en bieden je inzicht in de basics van particuliere fondsenwerving. Daarbij kun je gebruikmaken van hun advies, tips en advies.

Levina de Raat
Levina is een zeer ervaren fondsenwerver die in haar carrière verschillende rollen heeft vervuld bij diverse goede doelen. De afgelopen 6 jaar is ze actief geweest bij Amnesty International en heeft ze in Nederland de fondsenwervende strategie ontwikkelt gericht op particulieren donateurs. Daarnaast heeft ze ruim 5 jaar bij Growing Minds gewerkt waarbij ze de customer journey heeft verbeterd bij organisaties zoals Plan International, de Vogelbescherming, Simavi, Wakker Dier en het Ouderenfonds.

Levina de Raat

Bart van Kuijk
Bart is momenteel eindverantwoordelijk voor communicatie en fondsenwerving bij Artsen zonder Grenzen waar hij een groot team met specialisten aan stuurt. Ook heeft Bart bij Amnesty gewerkt waarbij hij verantwoordelijk was voor de marketing, communicatie en fondsenwerving. Bart is daarnaast actief in verschillende werkgroepen bij Goede Doelen Nederland.

Bart van Kuijk

De Masterclass wordt geleid door Deny de Jong, (trainer en adviseur fondsenwerving en organisatieontwikkeling) die met de experts het programma heeft samengesteld.

Opbouw Masterclass

  1. De voorbereiding (met een videoles en vragenlijst): alle belangrijke basisinformatie hebben wij opgenomen in een speciale videoles waarin de experts met de cursusleider ingaan op het onderwerp. Na je inschrijving en de toelating tot de Masterclass krijg je de videoles (videocollege) die je thuis of op kantoor kunt bekijken. Dit is een verplichte voorbereiding voor de eerste sessie! Ook ontvang je een enquête met vragen ter voorbereiding op de eerste bijeenkomst.

  2. De eerste fysieke bijeenkomst met de experts: we gaan in op alle vragen, verworven inzichten en praktijkdilemma’s die jij bent tegengekomen in je werk en n.a.v. de videoles. Aan het eind van deze bijeenkomst krijgt je een praktijkopdracht mee en formeren we groepjes (met deelnemers vanuit verschillende organisaties) die in de weken na de sessie contact houden i.v.m. de uitvoering van de werkopdracht.

  3. Contact met je groepje: je wordt gekoppeld aan 1 andere deelnemer van de Masterclass die werken voor een andere organisatie. Onderling spreek je af om je voortgang te bespreken en vragen snel op te lossen. Kom je er niet samen uit, dan maak je gebruik van de groepsapp met de deelnemers, experts en cursusleider.

  4. De tweede fysieke bijeenkomst met de experts: nu gaan we in op de toepassing in de praktijk: wat ben je tegengekomen, wat lukt wel en niet? De experts denken met je mee over jouw uitdagingen en hoe jij jouw rol in de toekomst nog beter kunt invullen.

Kosten
De kosten voor deze masterclass bedragen €250,-. Hiervoor krijg je het volgende:

  • online video met theorie
  • 2 fysieke bijeenkomsten à 4 uur

Locatie
Amsterdam (informatie over de exacte locatie volgt spoedig).

Annuleringsvoorwaarden
Let op: bij annulering vanaf een week voor de Masterclass ben je 50% van de kosten verschuldigd. Je kunt je wel laten vervangen door een collega. Bij aanmelding ga je akkoord met deze annuleringsvoorwaarden. Goede Doelen Nederland behoudt zich het recht de Masterclass te annuleren bij onvoldoende aanmeldingen.

Let op: Deze Masterclass zit vol. Je kunt je aanmelden voor de wachtlijst. Meld je bij interesse vooral aan, want bij voldoende aanmeldingen plannen we een nieuwe Masterclass in.