Webinar - Drijfveren en geefmotieven van Nederlandse donateurs uit DonorDrivers onderzoek
Op woensdag 12 februari van 11 tot 12 uur organiseren we een webinar met Samuel Visser over de drijfveren en geefmotieven van Nederlandse donateurs uit het DonorDrivers-onderzoek.
Het DonorDrivers-model, ontwikkeld in Australië, wordt wereldwijd door goede doelen gebruikt. Het is gebaseerd op 20 jaar wetenschappelijk onderzoek en omvat 27 drijfveren die inzicht geven in de geefmotieven van donateurs. Deze drijfveren zijn gekoppeld aan vier persoonlijkheidstypes: Lady Di (zorg en verlichting), Bill Gates (uitdaging en verandering), Moeder Teresa (onbaatzuchtige toewijding) en Oprah Winfrey (invloed en plezier).
Het onderzoek onder Nederlandse donateurs biedt een algemeen beeld, maar de drijfveren verschillen per organisatie of doelgroep. Donateurs hebben altijd een combinatie van drijfveren, wat uiteindelijk dus een gerichte benadering vereist. Als je als goed doel je communicatiestrategie zo goed mogelijk toespitst op deze drijfveren, dan zet je de donateur écht centraal en zal de betrokkenheid en waardering van je achterban toenemen.
Samuel Visser is zelfstandig fundraising consultant en werkte als fondsenwerver voor verschillende nationale en internationale goede doelen. Als adviseur helpt hij organisaties onder meer om DonorDrivers in te zetten. Tijdens het webinar zal Samuel de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek delen. Ook zal hij advies geven over hoe je deze inzichten kunt gebruiken om de communicatiestrategie naar je achterban mogelijk te verbeteren en de betrokkenheid van je donateurs te laten groeien.
Praktische informatie
Het webinar vindt online plaats op woensdag 12 februari van 11 tot 12 uur via Zoom Webinars. Het webinar wordt opgenomen en je ontvangt achteraf de link naar de opname en presentatie.
Over de spreker
In de afgelopen 25 jaar heeft Samuel Visser (50) zich ontwikkeld tot expert in particuliere fondsenwerving. Als consultant helpt hij goede doelen met groeistrategieën. Recent werkte hij voor Dorcas, Save the Children en SOS Kinderdorpen. Daarnaast schrijft hij regelmatig blogs en artikelen over fondsenwerving, spreekt hij op evenementen en geeft hij trainingen en masterclasses.