Marketing & fondsenwerving Bedrijfsvoering & financiën Impact

Webinar: Goede doelen zijn een belangrijke sleutel voor succesvol MVO-beleid van bedrijven

Op woensdag 26 maart organiseren we een webinar met Lieke van Duist en Gerard van der Werf van marktonderzoekbureau Motivaction over impactvolle samenwerkingen tussen bedrijven en goede doelen en waarom goede doelen een belangrijke sleutel zijn voor succesvol MVO-beleid van bedrijven.

De Maatschappelijke Impact Monitor
De Maatschappelijke Impact Monitor (MIM) is een jaarlijks onderzoek van Het PR Bureau (HPB) en Motivaction naar het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en hoe consumenten duurzaamheid ervaren. Eén van de belangrijkste inzichten uit dat onderzoek is de groeiende waarde van MVO: Nederlanders vinden goed doen voor mens, maatschappij en milieu belangrijker dan ooit. Men wil dat bedrijven duurzaamheid actief nastreven en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.

Wat men zegt is niet wat men doet
De MIM laat echter ook zien dat de duurzame intenties en wensen van consumenten lang niet altijd resulteren in duurzaam gedrag. Wanneer men in de supermarkt staat, blijkt de prijs toch uiteindelijk een belangrijkere factor dan de 'MVO waarde' van het product. Hoe verklaren we deze ‘gap’ en waar liggen de kansen voor NGO’s en bedrijven om consumenten te stimuleren hun duurzame voornemens om te zetten naar duurzaam gedrag?

Van voornemens naar gedrag
Het onderzoek biedt inzichten in hoe merken presteren op het gebied van MVO en welke projecten, campagnes en vormen van samenwerking het beste bijdragen aan een maatschappelijk imago. Want niet elke samenwerking is even impactvol en goede doelen en bedrijven weten hun merken en doelstellingen niet altijd succesvol met elkaar te verbinden binnen een MVO context. Een goede match is essentieel. Lieke en Gerard geven tijdens het webinar voorbeelden van hoe samenwerkingen impactvol kunnen zijn voor zowel het goede doel, het bedrijf als de consument en lichten toe wat de belangrijkste voorwaarden zijn voor een goede match.

Over de sprekers
Gerard van de Werf is economisch psycholoog. Hij werkt ruim 10 jaar bij Motivaction waar hij zich bezighoudt met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, duurzaamheid en de energietransitie.

Lieke van Duist is social psycholoog met ruim 15 jaar onderzoekservaring. Bij Motivaction houdt zij zich vooral bezig met onderzoek voor goede doelen en duurzaamheidsvraagstukken.

Praktische informatie
Het webinar vindt online plaats via Zoom Webinars op woensdag 26 maart van 11 tot 12 uur. Het webinar wordt opgenomen en je ontvangt na afloop een link naar de opname.