Webinar: Hoe de Belastingdienst de aanvraag en publicatieplicht voor ANBI’s makkelijker maakt
Wat
heb je te doen om als instelling de ANBI-status bij de Belastingdienst te
verkrijgen? En hoe zorg je dat je de ANBI-status behoudt? Daarover gaat het tijdens een
nieuw webinar met Wido Donkers en Peter Jansen van het ANBI-team
Belastingdienst voor Goede Doelen Nederland.
Er is nieuws van de Belastingdienst over de opvolging van aanbevelingen uit het adviesrapport 'Toezicht op Algemeen Nut' en de kabinetsreactie daarop. Voor instellingen die de ANBI status willen verkrijgen is er een nieuw online ANBI Loket om de aanvraag voor de ANBI-status makkelijker te maken. Ook wordt er voor instellingen met een ANBI status een online portaal voor aanlevering, verwerking en publicatie van ANBI gegevens ontwikkeld. Daarnaast wordt in dit webinar ingegaan op de minimale ANBI-eisen voor een beleidsplan, het verschil tussen algemeen belang en particulier belang en de vraag wat een steunstichting in ANBI-termen precies inhoudt.
Het webinar is interactief, dus stel gerust je vragen via de chat. Deze kun je ook voorafgaand aan het webinar indienen zodat we je vraag kunnen meenemen. Deze kun je sturen naar Jur Venema van de webinar redactie via venema@goededoelennederland.nl.
Over de sprekers
Peter Jansen is fiscalist en sinds 2010 werkzaam in het ANBI-team. Focus op vermogensfondsen/gelieerd aan het team Zeer Vermogende Personen.
Wido Donkers is fiscalist en werkzaam in het ANBI team Eindhoven. Zijn focus ligt voornamelijk op het toezicht op ANBI-instellingen.
Deny de Jong (moderator) is adviseur en trainer op het gebied van organisatieontwikkeling en fondsenwerving en één van de eindredacteuren van het webinarprogramma van Goede Doelen Nederland.
Bekijk hier de opname: