Marketing & fondsenwerving
Webinar - Hoe word je een 'datawijze' organisatie?
Of jouw organisatie zich nu hardmaakt voor inclusiviteit, veiligheid of gemak, in een datawijze organisatie bepalen deze waarden ook hoe data wordt verzameld, opgeslagen, geanalyseerd en gedeeld. Hoe maak je die vertaalslag? Oftewel: hoe word je een datawijze organisatie?
Met die vraag gaat Marieke Schulte van data consultancybureau Digital Power Datahub in dit webinar aan de slag. We bespreken wat data is, wat de kansen en risico’s van data zijn, en kijken vervolgens hoe je de omgang met data kunt vormgeven aan de hand van waarden. Dat gaan we leren door te doen! Want naast Marieke, schuift Jil Robbers aan. Jil is directeur van De Special Social Club, een organisatie die een sociaal platform biedt voor mensen met een beperking en de huidige drempels die er voor hen zijn wil verlagen, zodat ook zij in aanraking komen met cultuur, werk, de liefde, vrienden, sporten en uitgaan. Dat doen ze o.a. door het organiseren van sociale activiteiten, zoals uitgaansfeesten, sportactiviteiten en (online) evenementen. Daarnaast heeft de stichting een online platform opgezet, genaamd Special Social Connect, om toegankelijke activiteiten in Nederland in kaart te brengen.
Tijdens het webinar zal Jil de organisatiewaarden van De Special Social Club voorleggen aan Marieke en die gaan zij vervolgens samen vertalen naar data-omgangsvormen. Het webinar staat onder leiding van moderator Albert Goutbeek van de Universiteit van Amsterdam.
Over de sprekers
Marieke Schulte werkt bij data consultancybureau Digital Power, als voorzitter van de stichting Digital Power Datahub. Ze heeft een achtergrond in sociaal beleid en begon vier jaar geleden bij Digital Power als data science consultant. Na een jaar of 2 als dataspecialist kwam ze tot de conclusie dat ze veel meer vond van data, de ethiek ervan en de impact die het heeft op de samenleving, dan ze als consultant kwijt kon bij haar klanten. Zo ontstond het idee om de stichting Digital Power Datahub op te richten, waar ze nu fulltime voorzitter van is. De Datahub maakt werk van de missie van Digital Power: datakennis en -kunde toegankelijk maken voor iedereen. De Datahub zorgt ervoor dat die datakennis en -kunde een weg vindt naar de maatschappij. Via de Datahub geeft Marieke voorlichting over data aan ‘iedereen’, van basisscholieren tot ouderen en goede doelen, en koppelt ze goede doelenorganisaties die met data aan de slag willen aan de dataspecialisten van Digital Power.
Jil Robbers is operationeel directeur bij De Special Social Club, waar zij eindverantwoordelijk is voor de stichting. Hierbij focust zij zich op de portefeuilles HR, fondsenwerving en financiën, marketing en administratie. Daarnaast richt ik mij op de ontwikkeling van ons nieuwe online platform, Special Social Connect. Een sociaal platform met één overzicht van toegankelijke activiteiten in Nederland.
Albert Goutbeek is secretaris van de Raad van Toezicht van de Universiteit van Amsterdam. Albert Goutbeek studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Na zijn studie werkte hij als docent communicatieve vaardigheden aan de Universiteit Twente en de TU Delft en als freelancer in binnen- en buitenland. Aan de UvA vervulde hij diverse communicatiefuncties, was hij adjunct-directeur van het Bureau Alumnirelaties en Universiteitsfonds en is hij sinds 2021 secretaris van de Raad van Toezicht. Albert was al lange tijd betrokken bij Nederland Filantropieland, als lid van de ledenraad en de bestuurscommissie ‘ontwikkelen’ en als moderator van webinars.
Bekijk hier de opname: