Marketing & fondsenwerving
Webinar: Kansen met Crowdfunding voor culturele organisaties
Crowdfunding is inmiddels niet meer weg te denken als financieringsmethode en marketingmiddel voor projecten; juist ook voor organisaties in de culturele sector Hoe werd crowdfunding het afgelopen jaar ingezet? Hoe ziet de toekomst van crowdfunding eruit? En hoe kun je crowdfunding inzetten als duurzaam middel als het gaat om het opbouwen van een relatie met publiek? Deze vragen worden besproken tijdens dit webinar waarin wordt ingezoomd op twee concrete inspirerende cases uit de cultuursector met Alyssa Mahler (Creative Fundning), Chafina Ben Dahman (Rose Stories) en Bert Mennings (Limburgs Museum).
De volgende sprekers delen hun ervaringen en inzichten:
Kristel Casander, directeur bij voordekunst (moderator)
Alyssa Mahler, projectmanager bij Creative Funding/voordekunst.
Creative Funding helpt organisaties met kennis, tijd en techniek om projecten vanaf circa 20.000 euro te financieren door publiek actief te betrekken en de achterban uit te bouwen. Creative Funding is onderdeel van crowdfundingplatform voordekunst. Alyssa vertelt meer over de laatste ontwikkelingen rondom crowdfunding en vertelt of je echt een duurzame relatie kan opbouwen met een eenmalige donateur.
Bert Mennings, Directeur Limburgs Museum
Het Limburgs Museum is een van de deelnemers die afgelopen jaar is gestart met het driejarige Creative Funding-traject. Vorig jaar hebben zij hun eerste crowdfunding campagne ‘Geluksmoment voor mensen met geheugenproblematiek’, waarmee zij 39.551 euro ophaalden, afgerond. Bert Mennings bespreekt hoe ze dit hebben aangepakt en wat hun toekomstwensen zijn als het gaat om een relatie met de donateurs.
Chafina Ben Dahman, Oprichter ROSE stories
Bij ROSE stories vinden verhalen een vorm in culturele en maatschappelijke projecten. Hiermee streeft de organisatie naar een realistischere afspiegeling van de hedendaagse Nederlandse samenleving en daarmee een inclusieve maatschappij. ROSE stories zet crowdfunding in om hun verschillende verhalen mogelijk te maken. Chafina Ben Dahman vertelt waarom zij voor deze methode kiest en hoe zij dit in de toekomst nog vaker wil inzetten voor het realiseren van verhalen.
Je kunt hier het webinar terugkijken: