Marketing & fondsenwerving Innovatie

Webinar: Systematische innovatie in fondsenwerving

Veel fondsenwervende organisaties hebben decennialang succes gehad met beproefde wervingskanalen en -technieken. Maar door de oorlog in de Oekraïne, de koopkrachtcrisis, de klimaatcrisis, de energiecrisis, de migratiecrisis en een crisis op de arbeidsmarkt is onze wereld in een paar jaar tijd onherkenbaar veranderd. We zien en voelen dat dit ook effect heeft op de businessmodellen van fondsenwerving. Om ons aan te passen aan het ’nieuwe normaal’, zullen we meer dan ooit moeten innoveren.

Maar de ene innovatie is de andere niet en tijdens dit webinar zal Ramses Man laten zien dat het belangrijk is om een systematische aanpak te kiezen. Ramses Man is ruim 20 jaar actief in het fondsenwervingsvak als consultant, manager en ondernemer. Ramses heeft een brede expertise in strategieontwikkeling op het vlak van direct respons, nalatenschappen, grote giften, en het innoveren van (fondsenwervende) communicatie.

In het webinar behandelen we de vragen die je jezelf moet stellen als je met innovatie aan de slag gaat als fondsenwerver. Zoals welk probleem je precies op wilt lossen met de innovatie. En of je je moet richten op incrementele of juist op disruptieve innovatie. Verder zul je zien hoe je een populair innovatiemodel uit het bedrijfsleven, de Magic Triangle, ook in de fondsenwerving succesvol kunt toepassen.

Ramses Man zal, in gesprek met moderator Baukje Stam, laten zien hoe Amref innovatie tot speerpunt heeft gemaakt van haar nieuwe corporate strategie, onder andere door een innovatiefonds op te zetten en door serieus te gaan investeren in een eigen Amref Universiteit. Aan de hand van voorbeelden van succesvolle, maar ook van minder geslaagde innovaties binnen ons vakgebied leer je tijdens dit webinar de belangrijkste do’s and don’ts voor innovatie die je direct in je eigen praktijk kunt toepassen.

OVER DE SPREKERS
Ramses Man is ruim 20 jaar actief in het fondsenwervingsvak als consultant, manager en ondernemer. Na een carrière bij fondsenwervingadviesbureaus WWAV, Delphi en Nassau vertrok hij in 2013 naar het buitenland, waar hij vanuit Suriname en later Brussel een internationale managementfunctie vervulde voor natuurbeschermingsorganisatie Conservation International. In 2019 keerde Ramses terug naar Nederland, waar hij nu Global Fundraising Director is voor Amref Health Africa, de grootste gezondheidsorganisatie van Afrika. Hij is sinds 2016 internationaal erkend Certified Fund Raising Manager (CFRE) en van 2006-2011 was hij voorzitter van het Nederlands Genootschap van Fondsenwervers (NGF), dat na verschillende fusies is opgegaan in Goede Doelen Nederland. Hij spreekt regelmatig op fondsenwervingscongressen in binnen- en buitenland.

Baukje Stam (moderator) is strategisch adviseur op het gebied van impactmarketing: het verbinden van de markt aan de missie om zo samen meer impact te maken. Baukje is één van de initiators van het webinarprogramma en maakt tegenwoordig deel uit van de Webinar-redactie en Programmaraad van Goede Doelen Nederland.


Bekijk hier de opname: