Fietsersbond

Fietsersbond

Doelstelling

De Fietsersbond zet zich in voor veilig en comfortabel fietsen en levert daarmee een bijdrage aan een leefbaar, gezond en actief Nederland én aan fietsgeluk voor iedereen.

Activiteiten

Gevaarlijke kruising? Onveilige schoolroutes? Fiets in de trein? De Fietsersbond komt altijd op voor fietsers, want fietsen maakt de wereld schoner, groener en gezonder. De Fietsersbond zet zich in voor 30 km per uur als norm: voor veiligere straten, meer fietsgemak en minder verkeersslachtoffers. Hun vrijwilligers lobbyen in buurten voor goede infrastructuur zoals fietspaden, bruggen en tunnels zodat fietsen aantrekkelijker en toegankelijker wordt voor iedereen. TestKees, hun consumentenvoorlichter, weet alles van fietsen. Zijn no nonsense tips en informatie over gewone fietsen, e-bikes, fietssloten of verlichting vind je gratis op hun website. 

beeld: © DigiDaan

Is deze organisatie actief in gemeenten?

De Fietsersbond zet zich lokaal in voor veilige en toegankelijke fietsinfrastructuur, met aandacht voor bredere en vrijliggende fietspaden, veilige routes naar school en voorzieningen voor mensen met een aangepaste fiets. Ze stimuleren gemeenten om te investeren in fietsen als duurzaam alternatief voor de auto en activeren bewoners om via inspraakavonden en petities betere fietsvoorzieningen in hun buurt te realiseren.  

Fietsersbond slaat handen ineen met gemeente Stichtse Vecht en gemeente Utrecht

Toen in februari 2022 bekend werd dat Rijkswaterstaat de pont over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nieuwer ter Aa wilde opheffen, kwam de gemeente Stichtse Vecht direct in verzet. Samen met boze bewoners en maatschappelijke organisaties, waaronder de Fietsersbond, werd het actiecomité ‘Laat ons niet zwemmen’ opgericht. De gezamenlijke petitie leverde maar liefst 6.400 handtekeningen op, die in juni aan de Tweede Kamer werden overhandigd. En met succes: in december 2022 besloot de minister dat de pont voorlopig blijft varen en dat er een fietsbrug komt. In 2024 werd een bestuursovereenkomst gesloten tussen het Rijk, provincie Utrecht en de gemeente, waarmee de financiering van de brug rond is. Minister Harbers gaf bij de ondertekening toe: “Jullie hadden gelijk, wij niet.” De brug wordt in 2030 opgeleverd.

Ook in Utrecht boekte de Fietsersbond lokaal resultaat. Vrijwilligers voerden jarenlang gesprekken met de gemeente over het verwijderen van overbodige verkeerslichten die fietsfiles en gevaarlijke situaties veroorzaakten. Er zijn inmiddels meerdere verkeerslichten verwijderd, wat zorgt voor betere doorstroming, minder roodrijders en een flinke kostenbesparing voor de gemeente.