CBF kent eerste twee Erkenningen voor donatieplatforms toe

Donatieplatorm 740x320

Stichting DierenDonatie en Stichting Goodplace zijn de eerste twee organisaties die zich Erkend Donatieplatform mogen noemen. De nieuwe Erkenning, uniek in de wereld, vormt een belangrijke stap in het reguleren en professionaliseren van online crowdfundingplatforms die donateurs en goede doelen met elkaar verbinden.

Directeur Harmienke Kloeze: 'Bij een website of app met het Erkend Donatieplatform logo kun je er op vertrouwen dat er op een goede manier met donaties wordt omgegaan.'

Sinds 2016 kent het CBF de Erkenning voor Goede Doelen toe aan organisaties die voldoen aan strikte criteria. Inmiddels zijn ruim 700 goede doelen Erkend. Toch verandert het geefgedrag snel. Online doneren via crowdfundingplatforms is in opkomst en speelt een steeds grotere rol in de filantropische sector.

'Er komen steeds meer donatieplatforms bij en hun omzet stijgt,' zegt Harmienke Kloeze, directeur van het CBF. 'Gedoneerde euro’s werken op deze platforms eigenlijk als een soort likes. Zelfs als een geefdoel al is gehaald blijven mensen geven om hun sympathie uit te drukken. Als toezichthouder bewegen we mee met nieuwe ontwikkelingen, en lopen we soms ook voorop. De Erkenning voor donatieplatforms is een wereldprimeur. Dit bestaat in geen enkel ander land.'

Toekomst van toezicht op donatieplatforms
Met deze eerste twee Erkenningen is een belangrijke stap gezet in de regulering van de sector. Margreet Plug, directeur van Goede Doelen Nederland, onderstreept waarom toezicht op donatieplatforms essentieel is: 'Donatieplatforms vervullen een cruciale intermediaire rol tussen gevers en ontvangers. Het is belangrijk dat zij zich vrijwillig onder toezicht stellen, net zoals goede doelen dat al doen. Dit zorgt voor transparantie en versterkt het vertrouwen in de sector.'

Met een gerust hart geven

Danielle de Jonge, voorzitter van Stichting DierenDonatie, een crowfundingplatform voor dierenprojecten, is blij met de erkenning, die bovendien samenvalt met het 10-jarig bestaan van haar organisatie.
'Het CBF-logo op onze website en sociale media toont aan dat wij een kwaliteitsorganisatie zijn. Dit geeft donateurs de zekerheid dat hun geld goed wordt besteed, en het geeft dierenopvangcentra de garantie dat het ingezamelde geld daadwerkelijk bij hen terechtkomt.'

Laatste nieuws

Overzicht lobbydossiers
Wetsvoorstel Wtmo op gespannen voet met waarborgen grondrechten van maatschappelijke organisaties
Nationale vrijwilligersprijzen 2025
Interview Margreet Plug over de toenemende druk op het maatschappelijk middenveld
Tweedekamer
Tweede Kamer stemt unaniem in met toets regeldruk voor goede doelen en vrijwilligers