Influencermarketing: certificaat en register

Influencer

De rol van influencers in marketing is onmiskenbaar. Sinds 22 april jl. is er een belangrijke ontwikkeling op dit gebied: de introductie van een certificaat en register voor influencers door DDMA, Bond van Adverteerders (BvA) en Stichting Reclame Code.

Naast de algemene reclameregels vastgelegd in de Nederlandse Reclame Code, zijn er specifieke richtlijnen voor influencers zoals de Reclame Code Social Media & Influencer Marketing en de Mediawet. Daarnaast gelden er reclameregels voor specifieke doelgroepen, producten en sectoren. Het is belangrijk om te weten wat de rol van een influencer is bij het promoten van een product of van een dienst.

Alle regels met betrekking tot influencermarketing zijn te vinden op één centrale plek: www.influencerregels.com. Hier kunnen influencers ook een certificaat behalen, zodat zij op de hoogte zijn van de huidige wet- en regelgeving over influencermarketing. Dit certificaat moet jaarlijks vernieuwd worden. Gecertificeerde influencers staan vermeld op www.influencerregels.com/certified-influencers inclusief de sociale media platforms waarop de influencer actief is.

De Stichting Reclame Code zal influencers ook monitoren op de platforms YouTube, Instagram en TikTok. Dit moet voorkomen dat influencers en adverteerders waarschuwingen en boetes krijgen en draagt bij aan een positief imago van het kanaal, het vakgebied, de influencers, de adverteerders en de bureaus.

Als je als goed doel samenwerkt met een influencer, ben je verplicht te wijzen op de relevante wet- en regelgeving. Als adverteerder (dit geldt dus ook voor goede doelen) ben je verplicht om je actief in te spannen om ervoor te zorgen dat influencers de regels naleven.

Laatste nieuws

Belangenbehartiging Den Haag
Eerste Kamer heeft ingestemd met Energiewet, inclusief amendement Flach
Commissie normstelling
Nieuwe Normen en Beloningsregeling per 1 januari 2025
Opzeggen
Twee op de drie grote gevers zien doneren als maatschappelijke plicht