Meta blokkeert maatschappelijke advertenties: zorgen bij goede doelen over onbedoelde impact Europese TTPA-verordening

TTPA

Op 10 oktober 2025 treedt de EU-verordening inzake transparantie van politieke reclame (TTPA) in werking. Deze verordening is bedoeld om transparantie rond politieke boodschappen te bevorderen – een doel dat maatschappelijke organisaties van harte ondersteunen. Transparantie is immers van groot belang binnen een democratische rechtsstaat. Toch zijn er ook grote zorgen.

Meta heeft aangekondigd dat zij vanaf 6 oktober geen enkele advertentie meer toestaat die raakt aan politieke, electorale of maatschappelijke thema’s. Daarmee worden ook campagnes van goede doelen geraakt – bijvoorbeeld over mensenrechten, klimaat, zorg of armoede.

Margreet Plug: “Voor goede doelen en maatschappelijke organisaties heeft dit besluit grote gevolgen. Het raakt aan fundamentele rechten zoals de vrijheid van meningsuiting en het recht op informatie. Daarnaast heeft het directe impact op het werk van goede doelen: zij bereiken minder mensen met hun maatschappelijke boodschap, terwijl die juist nu zo belangrijk is.”

Meta (Facebook en Instagram) en Google (Performance Max en YouTube) zijn belangrijke online kanalen voor organisaties als Artsen zonder Grenzen, Plan International en Greenpeace. Zij wijzen op de directe impact op hun werk, het verlies aan bereik en de belemmering van het publieke debat.

Volgens Meta is de regelgeving te complex en niet werkbaar. Daarmee dreigt een maatregel die transparantie moet vergroten, uit te monden in het weren van maatschappelijke communicatie.

Margreet Plug: “Veel betaalde campagnes van goede doelen over thema’s als mensenrechten, klimaat, zorg of armoede worden straks geblokkeerd, zoals petities tegen onrecht of campagnes die aandacht vragen voor kwetsbare groepen. Onbegrijpelijk, want dit is niet wat de Europese verordening beoogt.”

De verordening bevat geen verbod maar introduceert transparantieverplichtingen voor politieke boodschappen die het resultaat van een verkiezing of referendum, stemgedrag of een wetgevings- of regelgevingsproces kunnen beïnvloeden. De verordening spreekt niet over maatschappelijke boodschappen. Toch kiest Meta ervoor om deze brede categorie onder politieke reclame te scharen en volledig te weren van haar platforms. Andere platforms, zoals Google, lijken hier vooralsnog genuanceerder mee om te gaan, maar ook daar worden advertentiebeperkingen opgelegd.

Margreet Plug: “De TTPA-verordening is bedoeld om de democratische rechtsstaat te versterken, niet om maatschappelijke stemmen te verstommen. De strikte interpretatie door Meta leidt nu tot een averechts effect: het weren van campagnes van maatschappelijke organisaties die opkomen voor rechtvaardigheid, solidariteit en kwetsbare groepen. Goede doelen moeten de ruimte houden om hun missie uit te dragen – juist online, waar het publieke debat zich afspeelt.”

Goede Doelen Nederland is hierover al geruime tijd in gesprek met de Europese Commissie, Meta, Google en andere betrokken partijen. De Europese Commissie werkt nog aan guidance bij de verordening. Hier heeft de branchevereniging, samen met Europese partners, input voor geleverd. De tijd dringt, maar er is nog ruimte om richting te geven aan de interpretatie van de regels door platforms en goede doelen te beschermen in het digitale domein.

Margreet Plug: “Het is van groot belang dat de guidance van de Europese Commissie duidelijkheid biedt over de reikwijdte van de verordening en daarmee voorkomt dat maatschappelijke campagnes van goede doelen onterecht geweerd worden van sociale media platforms.”

Inbreng van onze leden

Artsen zonder Grenzen: ‘Artsen zonder Grenzen maakt zich grote zorgen over de mogelijke consequenties van dit besluit. Dit heeft namelijk direct invloed op de impact die wij willen maken, zoals we bijvoorbeeld doen bij onze petitie om aandacht te vragen voor geweld tegen hulpverleners. Die petitie krijgt - mede door onze inzet van Instagram en Facebook - brede maatschappelijke steun waardoor dit belangrijke onderwerp op de politieke agenda is gekomen. Het besluit van Meta kan daarom grote gevolgen voor ons hebben. Want als we minder mensen bereiken, kunnen we minder mensen mobiliseren. En dat beperkt ons in wat voor ons het belangrijkst is: levens redden en medische zorg bieden aan de meest kwetsbaren.’

Plan International: “Het organisch bereik op sociale media is beperkt: gemiddeld zo’n 5 procent en met sterke content maximaal 10 procent van je volgers. Daarom zetten we via Meta advertenties in om bewustwording te creëren rond thema’s als de veiligheid en rechten van vrouwen en meisjes. Maar campagnes waarin woorden als ‘goed doel’ voorkomen worden nu al afgekeurd. Meerdere afkeuringen kunnen zelfs leiden tot opschorting van het account. Tegelijkertijd nemen haat, bedreiging en intimidatie van vrouwen en meisjes op platforms als Instagram en Facebook toe. Juist nu is het cruciaal om mensen te mobiliseren die daartegen in actie komen. Dat het advertentiebeleid van Meta dit werk belemmert door maatschappelijke campagnes als politiek te bestempelen, is zorgwekkend. Dit beleid moet van tafel.”

Greenpeace: “Wij zijn teleurgesteld dat Meta maatschappelijke boodschappen blokkeert. Groene organisaties spelen een cruciale rol in het informeren van miljoenen mensen en het mobiliseren voor oplossingen, bijvoorbeeld tegen de dreiging van diepzeemijnbouw voor het kwetsbare leven in de diepzee. Als dit soort boodschappen niet meer gedeeld kunnen worden, verarmt het publieke debat en krijgen desinformatie en vervuilende belangen vrij spel. Wij blijven ons inzetten voor een groene, leefbare planeet en hopen dat Meta dit besluit heroverweegt in het belang van een open en gezonde samenleving.”

Verwijzingen

NRC publiceerde op 02.10.2025 hierover het volgende artikel:

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/02/meta-wekt-verwarring-en-woede-bij-overheid-en-ngos-met-advertentieverbod-voor-maatschappelijke-kwesties-a4908280

Over Goede Doelen Nederland

Goede Doelen Nederland is de branchevereniging van meer dan 300 goede doelen met het CBF-keurmerk. Ze behartigt de belangen van de sector, stimuleert ontwikkeling, ondersteunt leden met praktische diensten en brengt organisaties samen via een sterk netwerk.

Laatste nieuws

Ondertekening convenant belastingdienst 2025
Vernieuwd Convenant: mijlpaal in toezicht op goede doelen
Ontwerp zonder titel 1
Alzheimer Nederland winnaar Socutera Award 2025
Witte afbeelding 190x92
Zorgen wetsvoorstel Wtmo