Meta stopt met politieke en maatschappelijke advertenties

TTPA

Meta, het bedrijf achter Instagram en Facebook, heeft aangekondigd dat het vanaf oktober 2025 geen politieke en maatschappelijke advertenties meer toestaat op zijn platforms binnen de EU. Deze beslissing is genomen vanwege de nieuwe EU-regelgeving Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA).

Het doel van de TTPA is om politieke advertenties in de EU transparant, eerlijk en controleerbaar te maken, zodat burgers weten wie erachter zit, waarom ze die te zien krijgen en om manipulatie te voorkomen.

De wet richt zich op politieke advertenties — vormgegeven, betaald of verspreid door politieke partijen of andere organisaties met als doel stemgedrag of publieke opinie te beïnvloeden op EU- of nationaal niveau. Als een advertentie mensen aanzet tot actie rond een maatschappelijk thema én bedoeld is om invloed uit te oefenen op wetgeving of verkiezingsuitkomsten, dan wordt deze ook als politiek beschouwd en gelden dezelfde transparantieregels.

Volgens Meta leidt de wet tot een onwerkbaar niveau van complexiteit en juridische onzekerheid, zowel voor platformen als voor adverteerders. Meta stopt daarom met politieke en maatschappelijke advertenties in de EU vanaf begin oktober 2025.

Hoewel berichten van maatschappelijke organisaties straks nog steeds organisch gedeeld mogen worden op Instagram en Facebook, kunnen deze dan niet langer via betaalde advertenties worden versterkt.

Wij onderzoeken momenteel wat dit betekent voor de goededoelensector en bepalen onze koers.

Laatste nieuws

Ondertekening convenant belastingdienst 2025
Vernieuwd Convenant: mijlpaal in toezicht op goede doelen
Ontwerp zonder titel 1
Alzheimer Nederland winnaar Socutera Award 2025
Witte afbeelding 190x92
Zorgen wetsvoorstel Wtmo