Televisie en Gen Z centraal tijdens 60 jaar Socutera
Socutera, een dienst van Goede Doelen Nederland, vierde donderdag 17 oktober haar 60-jarig bestaan. Het was een inspirerende middag waarin de inzet van media om mensen te boeien en te binden aan de missie van goede doelen centraal stond. Televisie is daarin als medium sinds 1964 heel belangrijk geweest voor goede doelen én is dat tot op de dag van vandaag nog steeds. Maar bereik je daarmee ook de jongere generatie?
Onder leiding van Patrick Lodiers stond het theater van mediamuseum Beeld & Geluid op 17 oktober volledig in het teken van spots voor goede doelen en hoe je mensen hiermee kunt bereiken. Het programma begon met een film over de geschiedenis van Socutera.
Twee gerenommeerde sprekers, Wieb van de Donk en René Boender, wisten met hun verhaal het aanwezige publiek te boeien. Wieb sprak over de kracht van verhalen vertellen en liet aan de hand van diverse televisiespots zien hoe je dat als goed doel kunt doen.
Vervolgens nam René Boender het stokje over en liet aan de hand van indringende en inspirerende beelden zien hoe de jongere generatie in het leven staat en hoe zij omgaan en kijken naar media. “De Gen Z generatie consumeert 24/7, vooral via internet en platforms. De eerste 3 seconden in het contact met deze generatie is bepalend. Heb je de aandacht in die 3 seconden? Dan heb je nog 12 seconden de tijd om hun volledige aandacht te houden en je verhaal te vertellen”, aldus René Boender.
Ooit begonnen goede doelen met het uitzenden van lange (voorlichtings-)films via uitzendgemachtigde Socutera. We praten dan over de jaren ’60 toen heel Nederland nog op hetzelfde tijdstip voor de buis zat om een televisieprogramma te zien.
Vandaag de dag, 60 jaar later, constateren we dat mensen jonger dan 48 jaar vrijwel niet meer lineair televisie kijken en vooral met hun mobiele telefoon verbonden zijn met de wereld om hen heen. Goede doelen bereiken dus niet meer iedereen door hun spot alleen maar op televisie uit te zenden. “Televisie is en blijft een belangrijk kanaal want vooral 50-plussers, onze trouwe donateurs, bereiken we hiermee. Maar inderdaad. Om de jongere generatie te bereiken zullen we andere media moeten gaan inzetten”, aldus Margreet Plug.
De terugblik is gemaakt door Klei, Klei dat zijn wij
Socutera begon als een zelfstandige stichting. Opgericht door een aantal partijen dat nu nog actief in de sector is zoals het CBF en Stichting Collecteplan. Op 19 november 2008 is Stichting Socutera opgegaan in Goede Doelen Nederland. Sindsdien is Socutera een dienst van Goede Doelen Nederland.