Zorgen wetsvoorstel Wtmo

Op 14 oktober jl. publiceerde de demissionair minister van Justitie en Veiligheid de Nota naar aanleiding van het verslag over het wetsvoorstel Wet transparantie en tegengaan van ondermijning door maatschappelijke organisaties (Wtmo). Hoewel de nota diverse vragen van de Eerste Kamer beantwoordt, blijven fundamentele bezwaren bestaan.

Goede Doelen Nederland benadrukt, samen met de koepel- en maatschappelijke organisaties CIO, FIN, NOC*NSF, Vereniging NOV, European Center for Not-for-Profit Law, Human Security Collective, Mensen met een Missie, Netherlands Helsinki Committee, WO=MEN Dutch Gender Platform, PARTOS, Partin en Breed Mensenrechten Overleg (BMO), dat het wetsvoorstel in de huidige vorm onvoldoende voldoet aan essentiële rechtsstatelijke voorwaarden zoals noodzakelijkheid, proportionaliteit en voorzienbaarheid. 

 Wij pleiten voor goede juridische toetsing aan ‘de voorkant van’ het wetgevingsproces. Zodoende blijven wij van mening dat dit wetsvoorstel opnieuw moet worden getoetst door de Afdeling Advisering van de Raad van State. Dit is noodzakelijk vanwege de ingrijpende wijzigingen die zijn aangebracht zoals de introductie van het nieuwe stakingsbevel en omdat de grondrechten van maatschappelijke organisaties in het geding zijn. Alleen op deze wijze kan zorgvuldig worden beoordeeld of het wetsvoorstel in overeenstemming is met onze constitutionele rechtsorde en de daarin verankerde grondrechten.  

 Bovendien heeft de wetgever de nieuwe bevoegdheid van burgemeesters, het informatieverzoek, niet getoetst aan het ‘Afwegingskader nieuwe burgemeestersbevoegdheden’, dat in december 2023 door de regering in gebruik is genomen. Hoewel dit wetsvoorstel van voor de totstandkoming van dit afwegingskader dateert is deze toetsing in het kader van een zorgvuldig wetgevingsproces wel vereist.  

Belangrijkste zorgen

Wij signaleren onder meer: 

  • Geen bewezen noodzaak voor nieuwe wetgeving; er ontbreekt een gedegen onderbouwing waarom bestaande regelgeving onvoldoende zou zijn en waarom de voorgestelde maatregelen effectief zijn.  
  • Informatieverzoek door burgemeester past niet bij haar/zijn rol en kan leiden tot politisering van het ambt en oneigenlijk gebruik van bestuursrecht om strafrechtelijke tekortkomingen te compenseren.  
  • Stakingsbevel is gebaseerd op een vage rechtsnorm, wat leidt tot rechtsonzekerheid en een onevenredige beperking van grondrechten zoals verenigingsvrijheid, vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst.  
  • Onvoldoende onderbouwing voor verwerking van gevoelige persoonsgegevens, waaronder gegevens over godsdienst en levensbeschouwing.  
  • Risico van een laag drempelbedrag voor hoogrisicolanden (amendement Bikker/Bekker), terwijl criteria zich zouden moeten richten op donaties en het reële risico dat deze opleveren.  
  • Extra lasten voor stichtingen door de deponeringsplicht, met negatieve gevolgen voor vrijwilligers en goede doelen.  
  • Ontbrekende afstemming met internationale wetgeving en lopende EU-initiatieven. 

 In vervolg op de Nota heeft de Eerste Kamer besloten een deskundigenbijeenkomst te organiseren. Op 25 november zal deze plaatsvinden en ook wij zijn uitgenodigd.         

Laatste nieuws

Ondertekening convenant belastingdienst 2025
Vernieuwd Convenant: mijlpaal in toezicht op goede doelen
Ontwerp zonder titel 1
Alzheimer Nederland winnaar Socutera Award 2025
Nieuwe leden november
Acht nieuwe leden bij de branchevereniging