Hoe donateurgericht is de fondsenwerving in Nederland?
In samenwerking met Dunck Loyalty voerde Goede Doelen Nederland onlangs een onderzoek uit naar donateurgericht werken onder goede doelen. Het is de vijfde keer dat dit onderzoek werd verricht. Op 3 september jl. presenteerde Remko Nooijen van Dunck Loyalty de resultaten, waarna de leden vragen konden stellen en met elkaar in gesprek gingen.
In totaal deden 61 goede doelen mee aan het onderzoek. Daarnaast is de vragenlijst verspreid onder de klanten van Dunck Loyalty. Deelnemers aan dit onderzoek waren vooral fondsenwervers en hoofden fondsenwerving. De vragen gingen onder andere over op welke manier zij donateurgericht werken, welke kanalen zij inzetten en hoe zij de loyaliteit en betrokkenheid van donateurs versterken.
Uit het onderzoek blijkt:
- Nieuwe donateurs komen vooral binnen via de website, social media en telemarketing (telemarketing vooral bij grotere goede doelen).
- Donateurs doneren meestal via bankoverschrijving, machtiging of iDEAL. Mijn Eenmalige Gift wordt minder vaak gebruikt, dit is vooral zo bij de kleinere goede doelen.
- Bij de meeste goede doelen is er iemand (hoofd)verantwoordelijk voor het behoud van bestaande donateurs en is daar ook budget voor gereserveerd.
- Het segmenteren van donateurs wordt vooral gedaan op basis van relatiekenmerken (RFM), maar segmentatie op andere kenmerken (themagebieden en interesses) neemt toe. Hier valt qua donateurgerichtheid nog veel winst te behalen.
- Sommige goede doelen vragen hun donateurs regelmatig om input (bijvoorbeeld om kennis, voorkeuren of ideeën te delen). Donateurs geven aan dit leuk te vinden, hier liggen nog veel mogelijkheden voor goede doelen.
- De belangrijkste uitdagingen m.b.t. donateurgerichte fondsenwerving is gebrek aan capaciteit, een goede behoudsstrategie en de juiste systemen die hierin ondersteuning bieden.
Ben je benieuwd naar de onderzoeksresultaten? Je vindt de presentatie hieronder (achter de inlog, exclusief voor leden)