Marketing & fondsenwerving Inkoop

Hoe Oxfam Novib direct mail effectief inzet

Oxfam Novib case Direct mail 740x320

Yvanka van der Zwaan, loyalty specialist bij Oxfam Novib, vertelt waarom het verzenden van post een belangrijk onderdeel blijft van de mix van communicatiemiddelen richting hun donateurs.

‘Er zijn voor ons drie belangrijke redenen om voor fysieke post te kiezen’, legt Yvanka uit. ‘Zo heeft post een veel hogere attentiewaarde. Post in de brievenbus valt op. Bovendien hebben we niet van iedereen een e-mail adres. Maar het is vooral het voorkeurskanaal van onze, vaak wat oudere doelgroep.’ De gemiddelde leeftijd van de Oxfam Novib-donateur ligt rond de 56 jaar, wat normaal is voor een goed doel.

Hogere conversie dan e-mail

Oxfam Novib combineert het versturen van een direct mail vaak met een e-dm. Bijvoorbeeld om producten uit de eigen webwinkel aan te prijzen. Daarbij valt op dat de mailing veel minder oplevert. ‘Dat gaat echt om een factor 20. Maar ook bij een giftenmailing halen we een conversie van net 1% op een e-mail en maar liefst 7% op een direct mail. Nog een mooi inzicht: als mensen een keer online gedoneerd hebben en je benadert hen daarna nogmaals online voor een herhaalgift, dan is de kans op donatie klein. Maar als je dezelfde mensen fysiek aanschrijft, wordt er vaker gedoneerd.’

Bekijk de volledige casus hier (onder downloads).

Ledenvoordelen
Er gelden bij PostNL voordelige tarieven voor onze leden. Hier vind je meer informatie en kun je de tarieven inzien (bij de inkoopafspraken van PostNL, achter de inlog). Meer dan 100 goededoelenorganisaties maken al gebruik van de dienstverlening van PostNL via de collectieve overeenkomst met Goede Doelen Nederland.

Contact
Wil je meer weten of laten uitrekenen wat jouw organisatie kan besparen? Neem dan contact op met Philip Schellekens, accountleader bij PostNL via 06 - 51 61 36 71 of philip.schellekens@postnl.nl

Goede Doelen Nederland heeft met bijna 50 leveranciers ledenvoordeel afgesproken. Deze voordelen zijn exclusief toegankelijk voor leden. Bekijk alle inkoopafspraken, verdeeld over 10 categorieën. Tarieven en kortingen staan meestal achter de inlog, alleen toegankelijk voor leden.

Laatste ledenberichten

Image 14
Volle zaal bij bijeenkomst Geven in Nederland 2024
Marketing & fondsenwerving
Logos Bureau Nalaten nwe leden liggend 740x320
Nieuwe deelnemers bij Bureau Nalatenschappen
Schenken & nalaten
Dossiers
Update belangenbehartiging activiteiten Goede Doelen Nederland