Marketing & fondsenwerving

Jongeren doneren pas als ze vertrouwen hebben

Informeel kantoor mensen laptop koffie

Wat vergroot het vertrouwen van jongeren in goede doelen – en wat zet hen aan tot geven? Die vraag stond centraal in een onderzoek van studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam, in samenwerking met het CBF.

Jongeren tussen de 18 en 25 jaar geven wél, mits ze weten wat hun bijdrage oplevert. Vertrouwen is daarbij essentieel en dat hangt sterk samen met twee factoren: transparantie en zichtbare impact.

Hoe beter een goed doel uitlegt wat er met donaties gebeurt, hoe positiever jongeren tegenover doneren staan. Denk aan een ‘donatie-impact calculator’ of persoonlijke verhalen van mensen die geholpen zijn mede dankzij een donatie. Algemeen geformuleerde communicatie is niet voldoende; jongeren willen specifiek inzicht in het hele traject, van donatie tot resultaat.

Wat kunnen goede doelen hiermee?
Volgens de onderzoekers kunnen goede doelen het vertrouwen van jongeren vergroten door:

  • Verhalen te delen die de impact van een donatie zichtbaar maken;
  • Tools in te zetten die laten zien wat een gift concreet oplevert;
  • Transparanter te communiceren over de besteding van donaties, via bijvoorbeeld sociale media of nieuwsbrieven.

Bekendheid CBF-keurmerk onder jongeren
Opvallend is ook dat het CBF-keurmerk nog niet bij alle jongeren bekend is. Om de bekendheid van dit keurmerk onder deze doelgroep te vergroten sluiten andere manieren van communiceren naar jongeren beter aan bij hun informatiebehoefte. Denk aan peer-to-peer communicatie, het inzetten van influencers en visuele formats op social media.

Lees het volledige onderzoeksrapport hier.

Vragen of contact? Mail de auteurs via:

Laatste ledenberichten

Nieuwe deelnemers Bureau juni 25 liggend 740x320
Nieuwe deelnemers bij Bureau Nalatenschappen
Schenken & nalaten
Andrea de Roos en Zoey Otte Bureau 740x320
Nieuwe collega’s bij het bureau
Schenken & nalaten
Sara Schellekens 740x320
NIAS-demonstratie voor nieuwe deelnemers Bureau Nalatenschapen
Schenken & nalaten