Voorspellingen in bankapps tonen soms QR-donaties als terugkerende afschrijving
Via de Stichting Collecteplan kregen we een signaal dat sommige bankapps een eenmalige QR-donatie ten onrechte weergeven als terugkerende afschrijving.
Een goed doel merkte dit op na hun collecteweek in september: er meldden zich donateurs die eenmalig via de QR-code hadden gegeven, maar in hun bankapp een melding zagen dat er opnieuw een bedrag zou worden afgeschreven.
Hoewel het bij deze functie gaat om voorspellingen – niet om daadwerkelijke afschrijvingen – is de verwarring wel te begrijpen. Als de collectant vertelt dat de donatie eenmalig is, dan moet je daar als donateur honderd procent op kunnen vertrouwen.
Goede Doelen Nederland heeft hierover contact gezocht met vier grootbanken: ABN AMRO, ING, Rabobank en ASN Bank. Eén bank gaf aan dat haar app op basis van een algoritme werkt en dat dit effect daardoor niet kan ontstaan. Een andere bank liet weten bij de voorspelling gebruik te maken van artificiële intelligentie en de betreffende functionaliteit inmiddels te hebben aangepast.
Omdat er bij de meldingen bij het goede doel geen specifieke gegevens van donateurs waren gevraagd (zoals rekeningnummer, datum of bedrag), is niet bekend bij welke bank(en) dit speelt en kon ook geen nader onderzoek plaatsvinden. Wel hebben we in oktober hierover een bericht geplaatst op onze publiekswebsite dat doneren via een QR-code altijd eenmalig en veilig is.
We hopen dat het issue zich niet meer voordoet. Maar komen er bij jouw organisatie signalen binnen van donateurs die dit ook ervaren? Vraag dan naar hun rekeningnummer, het bedrag en de transactiedatum van de oorspronkelijke donatie en neem contact op met Jan-Willem de Bruin via debruin@goededoelennederland.nl, zodat we eventuele vervolgonderzoeken goed kunnen ondersteunen.