Masterclass: Online Fondsenwerving
In 2025 bieden we weer een nieuwe Masterclass aan: De Masterclass Online Fondsenwerving. Deze Masterclass is wederom speciaal voor- en door medewerkers van onze leden ontwikkeld. Je kunt je vanaf nu inschrijven!
De Masterclass Online Fondsenwerving
Ben jij klaar om je online fondsenwerving naar een hoger niveau te tillen? Samen met ervaren fondsenwervers leer je de nieuwste technieken en strategieën om meer donaties online binnen te halen. Van het opzetten van succesvolle campagnes tot het optimaliseren van je website, deze masterclass heeft alles in huis om jouw organisatie een boost te geven. Leer direct toepasbare tips en trucs van experts, maak kennis met andere fondsenwervers en deel ervaringen.
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod:
- Randvoorwaarden: welke factoren hebben een bepalende rol in een online fondsenwervingsprogramma (strategie, capaciteit, budget, etc.), en hoe zorg je voor voldoende draagvlak en een soepele samenwerking?
- Vooronderzoek: hoe bepaal je de uitgangspositie voor jouw organisatie? Waar staat jouw online fondsenwerving ten opzichte van collega-organisaties en wat kun je leren van eerdere/andere campagnes?
- Business case: hoe bouw je een sterke business case voor online fondsenwerving? Welke KPI’s spelen een rol en wat zijn gangbare benchmarks? Hoe bereken je de terugverdientijd en samenhang met andere kanalen zoals Telemarketing?
- Doelstellingen, doelgroepen en proposities: hoe stel je concrete doelen die je met jouw inspanningen wilt gaan bereiken? Hoe bepaal je jouw doelgroep en kom je tot een heldere propositie?
- Tactieken: welke vormen van leadwerving kun je inzetten en hoe richt je de opvolging goed in? Wanneer zet je in op eenmalige werving en wanneer ga je voor structurele donateurs? Hoe monitor je jouw ‘straatjes’? Aan welke knoppen kun je draaien en welk volume is er nodig om goed te kunnen testen? (Let op: gezien de beschikbare tijd zullen we in de Masterclass slechts beperkt ingaan op e-mailmarketing.)
- Ethiek en wet- en regelgeving: welke afwegingen maak je als je online gaat werven? Hoe ga je om met dataverzameling, gegevensbescherming en de opkomst van AI? Welke wet- en regelgeving moet je volgen?
Na het volgen van deze Masterclass beschik je over actuele theoretische kennis en heb je handvatten om deze kennis effectief toe te passen in de praktijk. Je hebt inzicht in relevante begrippen en wetgeving en kunt analyseren waar de kansen liggen voor jouw organisatie. Kortom, je hebt alle tools die je nodig hebt om je rol in jouw expertisegebied te verstevigen en verder uit te bouwen.
Experts uit de praktijk
In deze Masterclass delen experts Tamara van der Mijn (Wakker Dier), Mark Leijte (Amnesty International) en Wouter Friskes (CARE Nederland) hun rijke ervaring met online fondsenwerving. Tijdens de Masterclass kun je gebruikmaken van hun kennis (van zowel bureauzijde als vanuit het goede doel), hun adviezen en praktische tips.
Tamara van der Mijn
Tamara werkt bijna tien jaar bij Wakker Dier. Eerst jaren als fondsenwerver verantwoordelijk voor de werving van nieuwe donateurs, en sinds enkele jaren als hoofd fondsenwerving. Online is bij Wakker Dier al jaren het belangrijkste wervingskanaal en wat Tamara betreft ook het meest creatieve, veelzijdige en wendbare kanaal dat je kunt inzetten om donateurs te werven én te behouden.
Mark Leijte
Mark is sinds 3 jaar verantwoordelijk voor de particuliere fondsenwerving bij Amnesty International, waarbij hij nauw betrokken is bij de online fondsenwerving. Hiervoor heeft hij 6 jaar gewerkt voor online fondsenwervingsbureau Jalt, waar hij campagnes realiseerde voor o.a. Oxfam Novib, Alzheimer Nederland, Plan International en Wakker Dier.
Wouter Friskes
Wouter werkt ruim drie jaar voor CARE Nederland als Hoofd Fondsenwerving & Communicatie en was daarvoor actief bij Jalt en andere bureaus. Bij Jalt heeft hij voor vele goede doelen online fondsenwerving opgezet en met zijn komst bij CARE heeft hij samen met collega’s online fondsenwerving nieuw leven ingeblazen en wordt het een steeds belangrijker alternatief voor de meer traditionele vormen van werving.
De Masterclass wordt geleid door cursusleider Deny de Jong, (trainer en adviseur fondsenwerving en organisatieontwikkeling) die met de experts het programma heeft samengesteld. Hij wordt bijgestaan door Anika de Groot (projectcoördinator Goede Doelen Nederland).
Opbouw Masterclass
- De voorbereiding: alle belangrijke basisinformatie hebben wij opgenomen in een paar speciale videolessen waarin de experts met de cursusleider ingaan op het onderwerp. Na je inschrijving en de toelating tot de Masterclass krijg je de videolessen (korte colleges) die je thuis of op kantoor kunt bekijken. Dit is een verplichte voorbereiding voor de eerste sessie! Ook ontvang je een enquête met vragen ter voorbereiding op de eerste bijeenkomst.
- De eerste fysieke bijeenkomst met de experts: aan de hand van praktijkvoorbeelden (cases) gaan we dieper in op de verschillende elementen die in de video aan de orde kwamen. We gaan in op alle vragen, verworven inzichten en praktijkdilemma’s die jij bent tegengekomen in je werk.
- Werkopdracht: je krijgt een praktijkgerichte opdracht mee, een casus die betrekking heeft op jouw organisatie waarbij je de opgedane kennis direct kunt toepassen. Je wordt gekoppeld aan twee andere deelnemers van de Masterclass die werken voor een andere organisatie om met elkaar te overleggen.
- De tweede fysieke bijeenkomst met de experts: nu gaan we in op de toepassing in de praktijk: wat ben je tegengekomen, wat lukt wel en niet? De experts denken met je mee over jouw uitdagingen, welke vervolgstappen je zou kunnen zetten en hoe jij jouw rol in de toekomst nog beter kunt invullen.
Voor wie is deze Masterclass geschikt?
De Masterclass is geschikt voor de verantwoordelijken voor online fondsenwerving en daar al enige ervaring mee hebben. Denk aan medewerkers bij kleine/middelgrote goede doelen die hun online fondsenwervingsprogramma (verder) willen professionaliseren of juist subspecialisten bij grotere organisaties en managers fondsenwerving die behoefte hebben aan een totaaloverzicht van de verschillende aspecten van online fondsenwerving.
Data
De verschillende onderdelen van de Masterclass vinden plaats op de volgende data:
- Start met online theorie, video en enquête beschikbaar op 3 maart 2025.
- Eerste bijeenkomst, donderdag 20 maart 2025 van 13:00 tot 17:00 uur.
- Tweede bijeenkomst, donderdag 17 april 2025 van 13:00 tot 17:00 uur.
Kosten
De kosten voor deze masterclass bedragen €300,-. Hiervoor krijg je het volgende:
- 1 online videoles (theorie, korte colleges)
- 2 interactieve fysieke bijeenkomsten + borrel na afloop
- 1 werkopdracht met gerichte feedback voor jouw organisatie
Locatie
Beide bijeenkomsten vinden plaats op kantoor bij Goede Doelen Nederland, James Wattstraat 100, 100 Wattgebouw 5e etage, Amsterdam. Kijk hier voor informatie over route en bereikbaarheid.
Annuleringsvoorwaarden
Let op: bij annulering van minder dan twee weken voorafgaand aan de Masterclass ben je 50% van de kosten verschuldigd. Je kunt je wel laten vervangen door een collega. Bij aanmelding ga je akkoord met deze annuleringsvoorwaarden. Goede Doelen Nederland behoudt zich het recht de Masterclass te annuleren bij onvoldoende aanmeldingen.
Inschrijven
Met onderstaand formulier kun je je inschrijven voor de Masterclass. We vragen je vooraf kort een aantal vragen te beantwoorden om tot een goede samenstelling van de groep te komen.
Inschrijven kan uiterlijk t/m dinsdag 4 februari. We verwachten veel aanmeldingen, dus je hoort op maandag 10 februari of je definitief kunt deelnemen aan de Masterclass.