Alzheimer Nederland winnaar Socutera Award 2025

Ontwerp zonder titel 1

Op 27 november werd in de Tolhuistuin de Socutera Award uitgereikt voor de beste goededoelenspot van 2025 – de prijs ging naar Alzheimer Nederland. Voorzitter van de vakjury Margje de Koning (directeur Movies that Matter) overhandigde deze prijs samen met Margreet Plug (directeur van branchevereniging Goede Doelen Nederland). Alzheimer Nederland wordt beloond met één week gratis Socutera tv-zendtijd op NPO 1, 2 en 3 én krijgt de Socutera Award 2025.

Uit het rapport van de vakjury

De vakjury: Margje de Koning (voorzitter, directeur Movies that Matter), Jan van Berkel (voormalig voorzitter raad van toezicht Goede Doelen Nederland), Wieb van de Donk (Creatief Partner bij Happy Horizon) en Bas Welling (CEO We Agency en WeFilm), had uit alle inzendingen vijf televisiespots genomineerd. Dit waren: Ronald McDonald Kinderfonds, ParkinsonFonds, Alzheimer Nederland, ReumaNederland en Stichting Vlinderkind. Alzheimer Nederland kwam als beste uit de bus.

Margje de Koning namens de vakjury: “De spot bevat drie persoonlijke verhalen, met emoties die de jury diep raakten. “Wat als jij het zelf krijgt?” is een zeer indringende vraag. De verhalen zijn onderdeel van een campagne waarin meer soortgelijke verhalen in beeld gebracht worden. Het is slim om op deze manier de boodschap over te brengen. Een creatief format, met ruimte om mensen mee te nemen in een echt verhaal. Die verhalen raken. Het is een emotioneel onderwerp en dat is heel treffend gepakt in deze spot. Ook relevant om de kijker erbij te betrekken, want… wat zou je doen als het jou overkomt?

Anne-Marie Blomesath Teamleider Particuliere fondsenwerving van Alzheimer Nederland: “Wij zeggen altijd bij Alzheimer Nederland: wij maken geen reclame, wij maken impact. Wij hebben iets te vertellen. Maar dat we deze prijs hebben mogen ontvangen is een enorme erkenning voor alle mensen met dementie en hun naasten. Wij hebben deze campagne en spot met heel veel liefde gemaakt. Er is geen reclamebureau aan te pas gekomen, maar vanuit eigen gevoel en ervaring bedacht en met hele goede makers gemaakt. Dit kon niet zonder de gezinnen die de impact van dementie hebben durven te laten zien in de spot. Groot applaus voor hen!

Socutera maakt onderdeel uit van branchevereniging Goede Doelen Nederland en bestaat al sinds 1964 en staat voor SOciale en CUlturele TElevsie en Radio. Socutera zendt spots van goede doelen met het CBF-keurmerk uit op o.m. NPO 1, 2 en 3. Sinds 2024 is Socutera ook hoor- en zichtbaar op lokale radio- en tv-omroepen via de NLPO.

Bekijk hier de winnende spot van Alzheimer Nederland.

De spots van de andere genomineerden kun je hier bekijken:

Laatste nieuws

Ondertekening convenant belastingdienst 2025
Vernieuwd Convenant: mijlpaal in toezicht op goede doelen
Witte afbeelding 190x92
Zorgen wetsvoorstel Wtmo
Nieuwe leden november
Acht nieuwe leden bij de branchevereniging