Autoriteit Persoonsgegevens treedt op tegen misleidende cookiebanners

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft vijftig Nederlandse organisaties gewaarschuwd vanwege misleidende cookiebanners. Deze actie maakt deel uit van een bredere handhavingscampagne waarin jaarlijks 500 organisaties gecontroleerd worden op naleving van de privacywetgeving. De AP benadrukt dat cookiebanners duidelijk en eerlijk moeten zijn, en dat toestemming voor cookies niet onder druk mag worden afgedwongen.
Met een cookiebanner legt een organisatie aan websitebezoekers uit hoe hun persoonsgegevens worden verzameld met cookies, en waarom. Ook goede doelen doen er goed aan hun cookiebanners kritisch te beoordelen. De banner moet o.a. voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Voorkom boetes en reputatieschade en zorg voor een heldere cookiebanner, waarmee je voldoet aan de wettelijke eisen. Lees hier de vuistregels voor heldere cookiebanners van AP.
DMCC, de compliance specialist in privacy en klantcontact, waarschuwde eerder al dat de AP strenger handhaaft en gaf bedrijven daarom deze praktische adviezen.