Terugblik Kennisfestival 2025
Woensdag 12 november stroomde de Prodentfabriek in Amersfoort vol met energie, ideeën en inspiratie. Meer dan 350 mensen uit de goededoelensector kwamen samen voor het Kennisfestival van Goede Doelen Nederland – hét jaarlijkse moment om te leren, delen en verbinden. Dit jaar stond in het teken van ondernemen met een missie: hoe maak je maatschappelijke impact met een ondernemende mindset?
Directeur Margreet Plug trapte af met de oproep om ambitie om te zetten in actie. Want de sector verandert snel: burgers en bedrijven nemen meer maatschappelijke verantwoordelijkheid, sociale ondernemingen groeien en ook goede doelen worden steeds ondernemender.
Keynote Baukje Stam viel last minute in voor Monique Lempers (Fairphone) en deed dat met verve. Ze liet zien hoe goede doelen ondernemerschap kunnen inzetten op drie manieren: samenwerken met bedrijven, investeren in ondernemingen of zélf ondernemen. Haar boodschap: “De wereld van goed doen wordt ondernemender. Donatiegeld blijft belangrijk, maar er ontstaat een mix van financieringsvormen: samenwerking, investeren en zelf ondernemen. Goede doelen moeten kansen benutten door te leren, kopiëren, adopteren, investeren en experimenteren. Het gaat om het versterken van de missie, niet om winst als doel op zich.’’
Singer-songwriter Luca zorgde voor kippenvelmomenten met haar prachtige muziek. Luca (van Baarle) is een singer-songwriter uit Utrecht en tweedejaars studente aan de Herman Brood Academie, en maakt intieme Nederlandstalige pop, met dromerige sounds en poëtische teksten over (queer) liefde, mentale gezondheid en vriendschap. Afgelopen jaar won Luca de Popprijs van Amstel en Meerlanden, speelde ze shows in Utrecht, Amsterdam & Delft en bracht ze haar debuut-ep ‘Zwaaien door het raam uit’. Beluister Luca op Spotify.
Na het plenaire programma vloog iedereen uit naar de verschillende kennissessies. Melle Schellekens van The Good Roll liet zien hoe een simpel idee – duurzaam toiletpapier – uitgroeide tot een beweging die toiletten bouwt in Afrika en een netwerk van bamboeboeren opzet. Cyril Snijders leerde ons de Design Thinking-methodiek, die helpt om teleurstellende campagnes te voorkomen door eerst de behoeften van je doelgroep te begrijpen. Chris Calder (Save the Children), Annemieke Nuesink (SOS Kinderdorpen) en Tim Koops (UNICEF) gaven inspirerende voorbeelden van hoe goede doelen en bedrijven succesvolle partnerships opbouwen. Camille Boyer liet zien hoe je met de invloedstrategieën van Cialdini anderen effectief en bewezen kunt beïnvloeden. Ruben Koekoek (Social Finance NL) en Jamie Goewie (Shaping Impact Group ) namen ons mee in de wereld van innovatieve financieringsmodellen zoals ‘impact investing’ om maatschappelijke waarde en financieel rendement te combineren in een strategische investeringsmix. AI-expert Miloud Ourahou liet zien hoe je met AI slimmer en creatiever kun werken, van marketing tot data-analyse.
Het resultaat: een dag vol nieuwe inzichten, ontmoetingen en energie om samen de missie van de sector verder te brengen. Bedankt aan alle sprekers en bezoekers voor weer een fantastische editie van het Kennisfestival. Tot volgend jaar!