DMCC factsheet over de wijziging van de telemarketingregels
Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer, heeft in oktober 2018 de consumentenagenda voor 2019 gepresenteerd. Eén van de onderdelen is dat de staatssecretaris het voornemen heeft om telemarketing onder een opt-in regiem te laten vallen. Dit zou inhouden dat het bel-me-niet-register verdwijnt en telemarketing alleen nog mag op basis van toestemming van de consument. Goede Doelen Nederland pleit voor een uitzondering voor goede doelen. Vanwege het maatschappelijke belang van het werk van goede doelen, verdienen zij de ruimte om een beroep te kunnen blijven doen op de steun van het publiek.
Hoewel de wet er nog niet is en Goede Doelen Nederland in blijft zetten op een uitzondering schetst DMCC in een factsheet welke gevolgen een mogelijke opt-in zou kunnen hebben voor jouw organisatie. Mag je bijvoorbeeld straks nog wel donateurs bellen zonder toestemming? En hoe zit dat met ex-donateurs? Wanneer gaan de eventuele regels wijzigen?
DMCC is onze partner op het gebied van compliance bij fondsenwerving en helpt leden om de regelgeving omtrent fondsenwerving toe te passen en om te zetten in een praktische uitvoering.
Lees hier meer over DMCC en het ledenvoordeel.