Eerste twee Masterclasses Fondsenwerving succesvol afgerond
In 2024 introduceerden we twee exclusieve Masterclasses Fondsenwerving, ontwikkeld en gegeven door experts van diverse goede doelen. Het doel van de Masterclasses is om bij te dragen aan de kwaliteit en deskundigheid van medewerkers bij goede doelen en aan de duurzaamheid en kwaliteit van fondsenwervende kanalen.
De eerste Masterclass, gericht op ‘Kanaalmanagement Face to Face en Telemarketing’ is inmiddels afgerond. De tweede Masterclass gaat over ‘De basics van een programma particuliere fondsenwerving’ en heeft deze week de laatste bijeenkomst. We kijken terug op twee geslaagde pilots.
Deny de Jong, trainer en adviseur fondsenwerving en organisatieontwikkeling, leidde de Masterclasses. Samen met fondsenwervingsexperts bij verschillende goede doelen stelde hij de twee programma's samen. Michell Hogendorp (teamleider werving en events bij Plan) en Eva Boumans (teamlead private fundraising bij Hivos) gaven de Masterclass over kanaalmanagement. In deze Masterclass ontdekten de deelnemers de sleutel tot succes als kanaalmanager voor de verschillende directe kanalen. Levina de Raat (zelfstandig adviseur voorheen bij Amnesty) en Bart van Kuijk (hoofd communicatie en fondsenwerving bij Amnesty) gaven de Masterclass over 'De basics van een programma particuliere fondsenwerving'. Hier werden de geheimen van succesvolle particuliere fondsenwerving onthuld.
De opzet van de Masterclasses
Deze Masterclasses zijn gericht op managers en medewerkers van goede doelen die een specifieke taak hebben op het gebied van fondsenwerving en die zich verder willen ontwikkelen in dit vakgebied. Deelnemers aan een Masterclasses beginnen met het volgen van een verplichte videoles en het invullen van een vragenlijst. Daarna volgt de eerste fysieke bijeenkomst waarbij vragen, inzichten en praktijkdilemma’s worden besproken. Tijdens deze sessie krijgen deelnemers een praktijkopdracht en worden ze in groepen verdeeld. Deelnemers houden contact met hun groepje om voortgang te bespreken en kunnen indien nodig met de experts en cursusleider afstemmen. In de tweede fysieke bijeenkomst wordt de toepassing van inzichten in de praktijk besproken en hoe de rol van de deelnemers in hun organisatie in de toekomst nog beter kan worden ingevuld.
Eerste bijeenkomst Masterclass Kanaalmanagement op 29 februari
Fondsenwerving is een vak!
Fondsenwerving is écht een vak. Ook al heb je ervaring opgedaan in marketing in een andere sector, als fondsenwerver bij een goed doel krijg je te maken met veel nieuwe zaken zoals kanaalmanagement, fondsenwervingsprogramma's, datagedreven fondsenwerving en diverse codes en richtlijnen. Ook is een donateur niet hetzelfde als een gewone consument. Om je rol als fondsenwerver effectief in te kunnen vullen is dus specialistische kennis nodig. Deze Masterclasses en de betrokken praktijkdeskundigen kunnen hier een grote rol in spelen.
Vervolg
We gaan de twee Masterclasses nog uitvoerig evalueren, maar de eerste reacties van de deelnemers zijn uiterst positief. De combinatie van theorie en praktijkopdrachten en de interactie tussen deelnemers onderling en met de experts worden erg gewaardeerd. Het is mogelijk dat we deze Masterclasses nog een keer organiseren of nieuwe Masterclasses ontwikkelen. Daarover volgt binnenkort meer informatie.