Nieuwe wetgeving: Onderscheid tussen zzp’ers en werknemers verduidelijkt
De Wet deregulering beoordeling arbeidsrelatie (DBA) bestaat al acht jaar, maar de Belastingdienst handhaafde tot dusver nauwelijks. Het voornemen is dat dit vanaf 1 januari 2025 gaat veranderen. Afgelopen week verschenen in de media verschillende berichten hierover. We spraken hierover met onze helpdeskdeskundige Joëlle Boulet, advocaat bij de sectie Arbeidsrecht van Kennedy Van der Laan.
Goede doelen zetten zzp-ers in op verschillende posities: fondsenwervers, projectleiders, eventcoördinatoren, communicatie- en HR-medewerkers, soms ook als interim-directeur of manager. Meestal is dat tijdelijk als ziektevervanging, op projectbasis of lastig in te vullen functies. Ook goede doelen moeten opletten dat daarbij geen sprake is van schijnzelfstandigheid. Naast de aangekondigde handhaving per 1 januari 2025, is er ook een nieuwe versie gepubliceerd van het wetsvoorstel voor de Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR). De Wet VBAR moet het eenvoudiger maken om te beoordelen of iemand als zzp’er ingehuurd mag worden en is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen van de regering om schijnzelfstandigheid te voorkomen.
Joëlle: “Er zijn kenmerken die een zzp-er onderscheiden van een werknemer. Zzp'ers bepalen met name zelf hoe, waar en wanneer ze werken. En er is geen sprake van een gezagsverhouding. Maar dat is in de praktijk niet zo zwart-wit en dient per geval te worden beoordeeld. Daarom is er behoefte aan verduidelijking. Op onze website vind je een artikel waarin we de belangrijkste onderdelen van het wetsvoorstel toelichten."
"Het is wel goed om je te realiseren dat het nog gaat om een wetsvoorstel waarover de Raad van State zich nu buigt. Het kan dus zijn dat er nog een en ander gaat wijzigen ten opzichte van wat in het voorstel is opgenomen. Na advies van de Raad van State kan het wetsvoorstel worden ingediend bij de Tweede Kamer. Als de Eerste en Tweede Kamer instemmen met de nieuwe wetgeving zullen de regels op zijn vroegst per 1 januari 2026 in werking treden. Zodra er meer bekend is, zullen we de informatie delen met de leden van Goede Doelen Nederland. En voor vragen kunnen leden natuurlijk via de Helpdesk contact met ons opnemen.”