Marketing & fondsenwerving

Strengere handhaving ACM in de telemarketing

Telemarketing

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aangekondigd dat er vanaf het najaar van 2025 strenger zal worden gehandhaafd op telemarketingactiviteiten. Wat betekent dit voor goede doelen?

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aangekondigd dat er vanaf het najaar van 2025 strenger zal worden gehandhaafd op telemarketingactiviteiten. Wat betekent dit voor goede doelen?

Het naleven van de regels is natuurlijk altijd belangrijk en een prettige donateurservaring moet daarbij centraal staan. Dit betekent dat alle organisaties, inclusief goede doelen, hun telemarketingprocessen op orde moeten hebben om boetes en andere sancties te voorkomen. De resultaten van de laatste collectieve audit laten zien dat goede doelen al een hoge mate van compliance vertonen, maar dat er zeker nog stappen gezet moeten worden.

Wat betekent de strengere handhaving van ACM voor jouw organisatie?

  • Verantwoordelijkheid in de hele keten: Niet alleen het callcenter of de intermediair is verantwoordelijk, maar ook jouw organisatie waarvoor uiteindelijk contact wordt opgenomen met de donateur.
  • Strengere controle en boetes: De ACM zal streng optreden tegen ongevraagde telefoontjes, misleiding en het niet nakomen van informatieverplichtingen.
  • Proactieve aanpak: Jouw organisatie moet structureel de eigen processen doorlichten en waar nodig aanpassen om te voldoen aan de regels.

Een duurzame toekomst voor telemarketing

Telemarketing is, mits duurzaam ingezet, een waardevol contactkanaal voor goede doelen. Het biedt de mogelijkheid om trouwe donateurs persoonlijk te bedanken, de relatie met de achterban te verdiepen en nieuwe donateurs te werven. Goede doelen hebben een uitzonderingspositie wat betreft de klantrelatie: zij mogen donateurs, vrijwilligers en deelnemers aan manifestaties gedurende een beperkte periode blijven bellen. Deze positie willen we natuurlijk behouden.

Acties die je nu kunt ondernemen:

  • Bekijk de resultaten van de collectieve audit: hoe scoort jouw telemarketingbureau? Welke verbeterpunten zijn er? Ga het gesprek aan met jouw bureau.
  • Review en verbeter je telemarketingprocessen: Zorg ervoor dat alle stappen in je telemarketing volledig compliant zijn met de geldende regelgeving (zie ‘downloads’).
  • Training en bewustwording: Zorg dat je medewerkers goed op de hoogte zijn van de regels en verantwoordelijkheden.
  • Doe mee met de Telemarketing Benchmark van DDMA: vraag jouw bureau om deel te nemen aan de jaarlijkse Benchmark. Zo laten we sector breed zien dat we onze zelfregulering serieus nemen. 

Voor ondersteuning en advies kun je terecht bij DMCC. Zij helpen je graag om compliant te blijven en de kwaliteit van je klantcontact te waarborgen.

Laatste ledenberichten

Impactfair
Datingshow Goede Doelen Nederland populair tijdens de Impact Fair
Impact
Basisprincipes digitale weerbaarheid DTC
NCSC en DTC lanceren gezamenlijke basisprincipes voor digitale weerbaarheid
Bedrijfsvoering & financiën
Post NL brief post 740x320
Nieuw bij onze leverancier PostNL: digitale retouren
Inkoop