Telemarketing en mobiele diensten

Telemarketing 700x300

Zonder de steun van het publiek kunnen goede doelen hun werk niet doen. Zij hebben verschillende mogelijkheden om burgers bij hun missie te betrekken en om steun te vragen. Daarbij is persoonlijk contact essentieel. Bijvoorbeeld via telefonische benadering. Ieder goed doel heeft een missie en een verhaal dat verteld moet worden.

Zelfregulering: Code Telemarketing

Omdat de Telemarketing onder politieke druk staat en de sector duurzame inzet van dit kanaal nastreeft, is zelfregulering van groot belang. Daarom heeft DDMA in afstemming met Goede Doelen Nederland de Code Telemarketing opgesteld. Deze zelfregulering heeft betrekking op telefoongesprekken tussen goede doelen, commerciële partijen en consumenten. De code bepaalt onder andere de voorwaarden van telemarketing, de omgang met contactgegevens, het aanbieden van het recht van verzet, het trainen van telemarketeers en de klanttermijn.

De termijn waarbinnen goede doelen (oud) donateurs en vrijwilligers mogen bellen is onderdeel van de zelfregulering en geldt voor de brede sector (ook commerciële partijen zoals energiemaatschappijen en uitgeverijen). Goede doelen en loterijen hebben hierin een uitzonderingspositie, voor hen is de termijn vastgesteld op drie jaar. Dit betekent dat donateurs, vrijwilligers en deelnemers aan een manifestatie binnen het opt-in regime tot drie jaar ná beëindiging van de relatie gebeld mogen worden. De Code Telemarketing is onderdeel van de Reclame Code.

Een uitzondering op de maximumtermijn van 3 jaar kan door een goed doel aangevraagd worden bij de Commissie Balanstoets Telemarketing (CBT). Meer informatie over de CBT, het indienen van de verlengingsaanvraag en het reglement vind je hier.

Telecommunicatiewet 2021 en Code Telemarketing 2024

Voor telemarketing geldt per 1 juli 2021 een opt-in regime. Door een stevige lobby van Goede Doelen Nederland geldt er voor goede doelen een verruiming van het begrip klantrelatie. Ook is bepaald dat de klanttermijn niet zonder inspraak van het parlement ingeperkt kan worden. In juni 2024 is de uitzonderingspositie voor goede doelen rond het begrip klantrelatie en klanttermijn opnieuw behouden, middels twee aangenomen amendementen.

Ook hanteert de branche al jaren een Code Telemarketing en een Gedragscode. Met deze zelfregulering is een solide basis gelegd om telefonische werving in goede banen te leiden. De afgelopen jaren is er veel gebeurd in de markt, daarom is de Code Telemarketing 2024 herzien op initiatief van de DDMA. Ook Goede Doelen Nederland heeft meegewerkt aan de herziene Code. De voorgestelde wijzigingen worden op dit moment ingediend bij de Reclame Code Commissie, maar zijn reeds van kracht.

We hebben de belangrijkste wijzigingen en veel gestelde vragen van leden op een rijtje gezet in een ‘Q&A wijziging Telecommunicatiewet’ en de 'Q&A Code Telemarketing 2024'. Deze kun je op deze pagina onder 'Downloads' achter de inlog.

Reclamecode mobiele diensten

De Reclamecode mobiele diensten heeft betrekking op reclame voor diensten die bestemd zijn voor gebruik op een mobiel apparaat van de consument. Zoals games, chatdiensten, informatiediensten en televoting diensten en die bij de consument in rekening worden gebracht via de telefoonrekening of het Prepaid-tegoed. De code is net als de Code Telemarketing onderdeel van de Nederlandse Reclame Code, met als doel Telemarketing op een verantwoorde manier in te zetten zodat vertrouwen van de consument niet wordt geschaad.

Werkgroep Telemarketing

Binnen Goede Doelen Nederland zet de Werkgroep Telemarketing zich in voor een toekomstbestendige inzet van Telemarketing. De commissie signaleert trends en ontwikkelingen, geeft input vanuit de dagelijkse praktijk, is een klankbord met betrekking tot de wet- en regelgeving en denkt mee over het opleidingsaanbod op het thema Telemarketing.

Collectieve audit

Om na te gaan of de kwaliteitsafspraken met de telemarketingbureaus ook nageleefd worden is toetsing in de praktijk (audit) nodig. Onze leden hebben de krachten gebundeld en laten de collectieve audits bij wervingsbureaus jaarlijks toetsen door DMCC, compliance specialist in privacy en klantcontact.

Lees hier meer over zelfregulering.