Telemarketing
Op 1 juli 2021 is de Telecommunicatiewet aangepast waardoor het benaderen van donateurs via de telefoon onder een opt-in regiem is gebracht. In het kader van de Europese Consumentenagenda wordt door de minister van EZ gewerkt aan betere bescherming van consumenten door verdere aanscherping van wet- en regelgeving. Ook op het gebied van telemarketing.
Goede Doelen Nederland heeft op verschillende momenten aandacht gevraagd voor de bijzondere positie van goede doelen. Goede doelen hebben, anders dan commerciële partijen, een maatschappelijk doel zonder winstoogmerk. Zij moeten zonder onnodige beperkingen hun donateurs en sympathisanten kunnen benaderen voor steun en hulp. Dit doen zij immers niet voor zichzelf, maar bijvoorbeeld om op te komen voor de meest kwetsbaren in de samenleving, noodhulp te bieden, onderzoek naar ziektes te financieren of eenzaamheid te bestrijden.
Amendement afschaffing klanttermijn maar uitzondering voor goede doelen
Tijdens het Energiedebat in de Tweede Kamer is het amendement van SGP-lid Flach met kamerbrede steun aangenomen. Dit amendement zorgt ervoor dat er geen klanttermijn meer geldt voor commerciële organisaties waarbinnen zij klanten zonder voorafgaande toestemming mogen bellen. Voor goede doelen is een uitzondering gemaakt. Zij mogen op basis van de klantrelatie donateurs, vrijwilligers en diegenen die een manifestatie hebben bijgewoond nog bellen. Er is, eveneens via een amendement van NSC-lid Postma, ook een uitzondering gemaakt voor artikel 3 loterijen (goede doelen loterijen) en kranten. Wij zijn erg blij dat beide amendementen zijn aangenomen. Dit bereikte resultaat is belangrijk voor goede doelen.
Behandeling Consumentenagenda door minister EZ
Deze wijzigingen kunnen ook van invloed zijn op de verdere behandeling van de Consumentenagenda door de minister van EZ. Zijn voorganger heeft namelijk in haar voortgangsrapportage gepleit voor generieke maatregelen. Zij gaf wel expliciet aan over de bijzondere positie van goede doelen nog in gesprek te gaan met het ministerie van J&V, als coördinerend ministerie voor filantropie. Wij zullen blijven benadrukken, in lijn met het amendement, dat goede doelen niet onder een generieke maatregel moeten vallen.
Belang telemarketing voor goede doelen
Goede Doelen Nederland heeft bij de minister van EZK en de Tweede Kamer het belang van het behoud van de klantrelatie bij telemarketing voor goed doelen benadrukt. Jaarlijks voeren goede doelen naar schatting 3,5 miljoen telefoongesprekken, bijna 100% op basis van de klantrelatie. Het gaat om ca 436 miljoen euro aan inkomsten per jaar. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zijn er nauwelijks klachten over goede doelen. Goede Doelen Nederland zal zich blijven inzetten voor het behoud van de klantrelatie voor goede doelen en de opname van deze amendementen in de Telecommunicatiewet. De behandeling in de eerste Kamer moet immers ook nog plaatsvinden.
Verruiming van het begrip klantrelatie bij wijziging Telecommunicatiewet in 2021
In de wet is voor goede doelen tijdens de behandeling van de wijziging van de telecommunicatiewet naar een opt-in systeem een verruiming van het begrip klantrelatie opgenomen. Daardoor blijft het mogelijk voor goede doelen om hun vrijwilligers en sympathisanten telefonisch te benaderen voor steun of hulp.