Direct mail
Werving via post (direct mailing of DM) is een veelgebruikt kanaal voor goede doelen om donateurs en vrijwilligers te werven. Hiervoor worden verschillende soorten direct mailings gebruikt.
- Reclamepost op naam (geadresseerde en gepersonaliseerde direct mailing). Dit kunnen bestaande of potentiële donateurs zijn of gehuurde persoon- en adresgegevens.
- Aan de bewoners van dit adres (geadresseerde, niet gepersonaliseerde direct mailing).
- Huis-aan-huis reclame (ongeadresseerde direct mailing).
Geadresseerde en gepersonaliseerde direct mailings worden vooral gebruikt voor:
- het vragen van extra donaties,
- bedanken van donateurs voor hun donaties en
- informeren over wat er met de donatie is gedaan.
Geadresseerde reclamepost
Goede doelen hechten aan goede relaties met het publiek, daarom zijn er diverse codes en richtlijnen die maatschappelijk verantwoorde fondsenwerving borgen. Ook voor het inzetten van geadresseerde reclamepost.
Postfilter en Code Postfilter
Samen met andere branche- en belangenorganisaties, heeft Goede Doelen Nederland in 2009 Postfilter opgericht. De Code Postfilter die hier bij hoort is een vorm van zelfregulering die bepaalt dat bij geadresseerde reclamepost aan mensen waar nog geen klantrelatie mee is, het bestand door de Postfilter gehaald moet worden. Mensen die geen post willen ontvangen kunnen zich hier in registeren en worden ontdubbeld.
Voor leden van Goede Doelen Nederland is het gebruik van Postfilter verplicht en gekoppeld aan het lidmaatschap. De Code Postfilter is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code onder het beheer van de Stichting Reclame Code.
De Code Postfilter staat onder 'Downloads'. Hier staat ook een overzicht met meest gestelde vragen over de laatste versie van de Code Postfilter, deze staat ook onder 'Downloads' (achter de inlog).
Nationaal Overledenenregister
Goede doelen en andere organisaties worden niet automatisch geïnformeerd over het overlijden van een donateur of klant en zij hebben geen toegang tot de Basisregistratie Personen (BRP, voorheen bekend als de GBA, Gemeentelijke Basisadministratie personen of bevolkingsregister). Daarom is het Nationaal Overledenenregister opgericht. Via een registratie kunnen Nederlandse goede doelen en andere organisaties op de hoogte worden gebracht van overleden donateurs of klanten, zodat de familie geen geadresseerde reclamepost ontvangen voor de overleden persoon. Het Nationaal Overledenenregister maakt ook deel uit van de Postfilter en is dus verplicht voor leden van Goede Doelen Nederland.
Ongeadresseerde reclamepost (huis-aan-huisreclame)
Consumenten kunnen via een NEE/JA en NEE/NEE sticker op de brievenbus aangeven geen ongeadresseerde reclamepost te willen ontvangen. In de afgelopen jaren heeft een aantal gemeenten om milieuoverwegingen dit bestaande stickersysteem omgezet naar een JA/JA stickerbeleid. De verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk is bij deze gemeenten verboden, tenzij inwoners aangeven via de JA/JA sticker de reclamepost wel te willen ontvangen.
Van dit verbod zijn huis-aan-huisbladen en drukwerk van vrijwilligers- of niet commerciële organisaties uitgezonderd. Ongeacht of er wel of geen sticker is aangebracht mogen deze organisaties hun informatie (als het een voorlichtend, informatief karakter heeft) verspreiden.
Sinds 1993 bestaat de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (ook bekend als de Code VOR). Deze Code valt ook onder de Nederlandse Reclame Code.