Direct mail en post

Werving via post (direct mailing of DM) is een veelgebruikt kanaal voor goede doelen om in contact te zijn en te komen met bijvoorbeeld donateurs en vrijwilligers. Hiervoor worden verschillende soorten direct mailings gebruikt.

  • Reclamepost op naam (geadresseerde en gepersonaliseerde direct mailing). Dit kunnen huidige, potentiële of oud-donateurs zijn. Bij potentiële donateurs kan er gebruik worden gemaakt van gehuurde persoons- en/of adresgegevens.
  • Aan de bewoners van (dit adres) (geadresseerde, (on-) gepersonaliseerde direct mailing).
  • Huis-aan-huis reclame (ongeadresseerd, ongepersonaliseerd drukwerk).

Geadresseerde en gepersonaliseerde direct mailings worden vooral gebruikt voor:

  • het vragen van (extra) donaties,
  • bedanken van donateurs voor hun donaties en
  • informeren over wat er met de donatie is gedaan.

Geadresseerde reclamepost

Goede doelen hechten aan goede relaties met het publiek, daarom zijn er diverse codes en richtlijnen die maatschappelijk verantwoorde fondsenwerving borgen, ook voor het inzetten van geadresseerde reclamepost. Kijk hier voor meer informatie over de zelfregulering in direct mail en post.

Ongeadresseerd drukwerk (huis-aan-huisreclame)

Consumenten kunnen via een Nee/Ja en Nee/Nee sticker op de brievenbus aangeven geen ongeadresseerde reclamepost te willen ontvangen. In de afgelopen jaren heeft een aantal gemeenten om milieuoverwegingen dit bestaande stickersysteem omgezet naar een Ja/Ja stickerbeleid. De verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk is bij deze gemeenten niet toegestaan, tenzij inwoners aangeven via de Ja/Ja sticker de reclamepost wel te willen ontvangen. Voor ongeadresseerd drukwerk bestaat ook een code, kijk hier voor meer informatie over zelfregulering in direct mail en post.