Grote giftenwerving
Grote giften zijn van onschatbare waarde voor goede doelen. In Nederland zijn er verschillende organisaties en personen die grote donaties doen aan goede doelen en andere maatschappelijke initiatieven. Deze "major donors" zijn belangrijk voor het financieren van projecten op verschillende gebieden. Hun donaties zijn cruciaal voor het mogelijk maken van projecten en programma's die anders niet gerealiseerd zouden kunnen worden.
Hieronder lichten we drie belangrijke verschillende typen grote giftenwerving toe.
Zakelijke fondsenwerving
Samenwerken met bedrijven biedt kansen voor structurele steun én zichtbaarheid. Denk aan strategische partnerships, sponsoring of bijdragen vanuit corporate foundations. Een bedrijf kan bijdragen in de vorm van geld, tijd (bijvoorbeeld als vrijwilligerswerk) of in natura (bijvoorbeeld een product of dienst).
Een goed partnerbeleid helpt je om zakelijke relaties strategisch en duurzaam vorm te geven. Het zorgt voor duidelijkheid, consistentie en wederzijds vertrouwen. Je werkt aan langdurige relaties die passen bij jullie missie én die van jouw samenwerkingspartner. Een partnerbeleid beschrijft hoe jouw organisatie omgaat met zakelijke samenwerkingen, zoals welke selectiecriteria je toepast en welke afspraken je met elkaar maakt.
Bedrijven kunnen een aftrekbare gift doen aan een goed doel (ANBI). Deze zogenoemde niet-zakelijke gift is aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting tot 50% van de winst met een maximum van € 100.000. Voor meer informatie en de voorwaarden, zie de website van de Belastingdienst.
Wij organiseren regelmatig trainingen en sessies over zakelijk fondsenwerving, kijk in de agenda voor de komende bijeenkomsten. De trainingen worden gegeven door Suzanne van Esser van De Rake Zaak.
Grote gevers (particulier) / Major Donors
Major donors zijn particuliere donateurs die substantieel willen bijdragen aan een goed doel. Relatiebeheer staat hier centraal: het draait om vertrouwen, betrokkenheid en maatwerk. Zorg voor een persoonlijke benadering, een duidelijke visie op welke impact iemands gift maakt en een plan voor hoe je hen hierbij betrekt. Je kan bijvoorbeeld denken aan het opzetten van een Fonds op naam of geefkring.
Grote giften aan erkende goede doelen (ANBI’s) zijn niet alleen waardevol vanwege de maatschappelijke impact, maar kunnen daarnaast ook fiscaal aantrekkelijk zijn voor particulieren. De overheid stimuleert geefgedrag via de giftenaftrek in de inkomstenbelasting. De Belastingdienst maakt een onderscheid tussen:
- Gewone of eenmalige giften
- Structurele gift in de vorm van een periodieke schenking (PSO)
Voor meer informatie en de voorwaarden, zie de website van de Belastingdienst.
Wij organiseren regelmatig trainingen en sessies over grote gevers, kijk in de agenda voor de komende bijeenkomsten, waaronder in de Breakfast Club met Nassau Fundraising.
Vermogensfondsen
Vermogensfondsen steunen projecten die passen bij hun doelstellingen. Een succesvolle aanvraag begint bij een goede match: verdiep je in het fonds, lees hun eisen en voorwaarden en stem je aanvraag daarop af. Wees concreet over je doel, aanpak en verwachte impact.
Ook hier speelt relatiebeheer een belangrijke rol, een goede relatie met een fonds bouw je op, ook ná de toekenning. Houd ze betrokken en deel resultaten.
Fondsen in Nederland (FIN) is de brancheorganisatie van vermogensfondsen en bestaat uit meer dan 350 fondsen en foundations.