Radio en televisie
Televisie en radio zijn nog steeds krachtige kanalen voor goede doelen. Deze media
bieden gelegenheid om een breed publiek te raken, bewustwording te creëren en
te vragen om steun. Goede doelen kunnen op de volgende manieren op de volgende manieren de kanalen inzetten.
Socutera
Een van de manieren waarop goede doelen op televisie hun missie kunnen uitdragen is via Socutera. Socutera staat voor Sociale Culturele Televisie en Radio, is in 1964 opgericht en maakt sinds 2008 onderdeel uit van Goede Doelen Nederland.
Socutera biedt CBF-Erkende goede doelen zendtijd op NPO 1, 2 en 3 tegen gereduceerde tarief. Elke week staat één goed doel centraal met vijf langere uitzendingen (90 tot 95 seconden) en zes korte spots (20 tot 30 seconden) op verschillende momenten. Lees hier meer over Socutera.
Lokale omroepen
Naast landelijke zenders zijn ook lokale radio- en televisiestations een interessant kanaal. Via de NLPO (Nederlandse Lokale Publieke Omroepen) kunnen goede doelen hun spots aanbieden aan lokale omroepen. Deze omroepen zijn vrij om te kiezen welke spots ze uitzenden, dus als ‘stopper’.
Sinds 2024 heeft Socutera voor leden van Goede Doelen Nederland ook zendtijd bij de lokale omroepen van de NLPO. Ruim 45 lokale radio- en tv-omroepen van de NLPO zenden regelmatig korte Socutera radio- en tv-spots uit als 'stopper'. Voor onze leden (Erkende goede doelen) is dit tegen een zeer voordelig tarief, soms zelfs kosteloos. Lees hier meer over zendtijd bij de NLPO.
Radio
Goede doelen kunnen ook een breed publiek bereiken via de radio. Leden van Goede Doelen Nederland kunnen voor een gereduceerd tarief gebruikmaken van spotjes bij BNR Nieuwsradio, onderdeel van de FD Mediagroep. Lees hier meer over BNR Nieuwsradio via de FD Mediagroep.
STER (radio, televisie en online)
Stichting Ether Reclame, kortweg de STER, biedt goede doelen de mogelijkheid om miljoenen mensen te bereiken via de publieke omroep. Deze reclamespotjes komen in het reclameblok van de publieke omroepen, dus van NPO 1, 2 en 3. Er zijn er speciale tarieven voor CBF-Erkende goede doelen of voor goede doelen met een ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling). Lees hier meer over de zendtijd bij de STER.
Commerciële omroepen
Commerciële omroepen zoals RTL4, SBS6 en Net5, bieden organisaties ook de mogelijkheid aan om mensen te bereiken via reclamespotjes of televisie-uitzendingen. Het kan zijn dat er speciale tarieven zijn voor goede doelen, dit is verschillend per omroep zelf.
Regelgeving
Een goed gemaakte spot kan mensen raken, aan het denken zetten en aanzetten tot actie. Natuurlijk gelden daarbij ook bepaalde regels, kijk hiervoor bij de zelfregulering van radio en televisie.