Radio en televisie

In een wereld vol prikkels blijven televisie en radio krachtige kanalen voor goede doelen. Deze media bieden gelegenheid om een breed publiek te raken, bewustwording te creëren en te vragen om steun.

Mediawet 2008

De Mediawet 2008 bevat regels voor reclame op radio en televisie, zowel voor publieke als commerciële omroepen. De wet regelt onder andere de hoeveelheid reclamezendtijd, de tijden waarop reclame mag worden uitgezonden en de regels voor reclame voor specifieke producten zoals alcohol. Het Commissariaat voor de Media houdt toezicht op de naleving van deze regels. Voor de Mediawet uit 2008 is reclame voor een goed doel geen reclameboodschap zolang er geen product of dienst wordt verkocht die ook in de handel verkrijgbaar is.

Mediabesluit 2008 en Mediaregeling 2008

Lokale en regionale omroepen moet zich naast de Mediawet ook houden aan het Mediabesluit en de Mediaregeling.

Nederlandse Reclame Code

De Nederlandse Reclame Code gaat over reclame in het algemeen. Het Algemene Deel gaat over regels die gelden voor alle reclame-uitingen. In het Algemene Deel staan bijvoorbeeld regels over de definitie van reclame, waarheid, goede smaak, fatsoen, misleiding en herkenbaarheid.

De Bijzondere Reclamecodes gaan over specifieke onderwerpen en kanalen. Er is ook specifieke Code over reclame voor kinderen en jeugd, dit is de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC).

De Stichting Reclame Code beheert de Nederlandse Reclame Code en verwerkt klachten vanuit particulieren en organisaties bij het niet nakomen van deze Code.