Online Marketing
Goede doelen zetten online marketing in om hun boodschap effectief te verspreiden en donaties te werven. Door gebruik te maken van diverse digitale kanalen zoals social media, e-mailmarketing en zoekmachineoptimalisatie, kunnen ze een groot publiek bereiken en betrokkenheid creëren. Daarbij houden ze zich, net als commerciële organisaties aan alle geldende wet- en regelgeving.
E-mailmarketing
Voor het versturen van commerciële, charitatieve of ideële e-mails, is toestemming van de ontvanger nodig (opt-in). Dit is vastgelegd in de Telecommunicatiewet, artikel 11.7 (spamverbod). De Telecommunicatiewet bevat specifieke regels over digitale direct marketing (e-mail, sms en app) en telemarketing. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Telecommunicatiewet hebben ieder hun eigen regels. Dit verschil in regels is bedoeld om mensen en organisaties te beschermen tegen te veel digitale reclame (spamverbod) en telemarketing.
Per 15 augustus 2025 is de herziene Code Reclame via E-mail officieel opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. Deze code is een aanvulling op de Telecommunicatiewet en biedt duidelijke richtlijnen voor het versturen van reclame via e-mail, ook door ideële en charitatieve organisaties. De Code e-mail is van toepassing op het toezenden van ongevraagde reclame via e-mail en verplicht voor alle leden van Goede Doelen Nederland. Bekijk hier de Reclame Code E-mail 2025 of bekijk de Q&A Code E-mail 2025 met de meest gestelde vragen.
Social Media
Per 10 oktober 2025 treedt de EU-verordening inzake transparantie van politieke reclame (TTPA) in werking, dit is Europese wetgeving. Deze verordening is bedoeld om transparantie rond politieke boodschappen te bevorderen en heeft vooral veel gevolgen voor goede doelen die gebruikmaken van de platforms van Meta en Google. Lees hier meer over deze regelgeving.
Daarnaast is het zo dat voor social media marketing geldt dat altijd duidelijk moet zijn als er sprake is van reclame. Indien een verspreider (dus vlogger, content creator of influencer) een vergoeding in geld of natura ontvangt van een adverteerder, dient dat uitdrukkelijk vermeld te worden in de uiting.
Influencermarketing
Ook voor influencermarketing geldt dat altijd duidelijk moet zijn als er sprake is van reclame. Indien een verspreider (dus vlogger, content creator of influencer) een vergoeding in geld of natura ontvangt van een adverteerder, dient dat uitdrukkelijk vermeld te worden in de uiting.
Influencers, vloggers en content creators moeten zich houden aan verschillende wet- en regelgeving, namelijk de Mediawet, consumentenwetgeving en Reclame Code Social Media & Influencermarketing (RSM). Bij klachten kunnen consumenten en andere partijen een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Per 16 juni 2025 zijn de regels aangepast in de Mediawet, lees hier meer over deze wetgeving.
Crowdfunding
Vanaf 1 januari 2024 kunnen crowdfundingplatforms (of donatieplatforms) een erkenning aanvragen bij het CBF, dit is het CBF Erkend Donatieplatform. Het keurmerk is uniek voor Europa en specifiek op donatieplatforms die een stichting zijn. De normen waaraan moet worden voldaan, gaan onder andere over transparantie, degelijk financieel management en goed bestuur. De naleving ervan geeft de donateur een behoorlijke zekerheid dat zijn donatie terecht komt waar hij terecht moet komen.
De crowdfundingplatforms moeten ook voldoen aan wet- en regelgeving zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).