Direct mail en post

Geadresseerde reclamepost (op naam en “aan de bewoners van” of “aan de bewoners van dit adres”) is een belangrijk kanaal om in contact te komen met potentiële en bestaande donateurs.
Stichting Postfilter en Code Postfilter
Niet alle Nederlanders willen geadresseerde reclamepost ontvangen. Daarom heeft Goede Doelen Nederland, samen met andere branche- en belangenorganisaties die gebruikmaken van dit kanaal, het initiatief genomen een Postfilterregister in te richten, hiervoor is de Stichting Postfilter ingericht in 2009. De Code Postfilter die hierbij hoort is een vorm van zelfregulering.
Personen die zich hebben aangemeld bij stichting Postfilter worden vergeleken met het adressenbestand van het goede doel. Als er een match is, wordt de naam en adres ontdubbeld en daarmee verwijderd uit het adressenbestand en krijgt deze persoon niet deze mailing. Dit register is alleen voor potentiële donateurs, dus voor een donateur waar er geen relatie is mee is vanuit het goede doel.
Leden van Goede Doelen Nederland moeten zich aan deze Code houden, dit is namelijk gekoppeld aan het lidmaatschap. De Code Postfilter is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code onder het beheer van de Stichting Reclame Code.
De Code Postfilter is recent geëvalueerd, de huidige versie is geldig vanaf 1 mei 2025 voor leden van Goede Doelen Nederland en andere organisaties die reclamepost versturen in Nederland.
Nationaal Overledenenregister (NOR)
Goede doelen en andere organisaties worden niet automatisch geïnformeerd over het overlijden van een donateur of klant en zij hebben geen toegang tot de Basisregistratie Personen (BRP, voorheen bekend als de GBA, Gemeentelijke Basisadministratie personen of bevolkingsregister).
Om deze reden is het Nationaal Overledenenregister opgericht. Via een registratie kunnen Nederlandse goede doelen en andere organisaties op de hoogte worden gebracht van overleden donateurs of klanten, zodat de familie geen geadresseerde reclamepost ontvangt voor de overleden persoon.
Het Nationaal Overledenenregister maakt ook deel uit van de Code Postfilter en is dus ook verplicht voor onder andere leden van Goede Doelen Nederland, dit geldt voor zowel huidige, oud- en potentiële donateurs.
Ongeadresseerd drukwerk (huis-aan-huisreclame)
Sinds 1993 bestaat de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (ook bekend als de Code VOR). Deze Code valt ook onder de Stichting Reclame Code. De huidige Code VOR is geldig vanaf 1 januari 2004.
Consumenten kunnen via een Nee/Ja en Nee/Nee sticker op de brievenbus aangeven geen ongeadresseerde reclamepost te willen ontvangen. In de afgelopen jaren heeft een aantal gemeenten om milieuoverwegingen dit bestaande stickersysteem omgezet naar een Ja/Ja stickerbeleid. De verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk is bij deze gemeenten niet toegestaan, tenzij inwoners aangeven via de Ja/Ja sticker de reclamepost wel te willen ontvangen.