Online Marketing
Goede doelen zetten online marketing in om hun boodschap effectief te verspreiden en donaties te werven. Door gebruik te maken van diverse digitale kanalen zoals social media, e-mailmarketing en zoekmachineoptimalisatie, kunnen ze een groot publiek bereiken en betrokkenheid creëren. Daarbij houden ze zich, net als commerciële organisaties aan alle geldende wet- en regelgeving.
E-mailmarketing
E-mailmarketing is een krachtig middel om betrokkenheid te vergroten en donateurs, vrijwilligers, supporters en andere personen te informeren. Met gerichte en relevante e-mails kunnen goede doelen hun achterban op de hoogte houden van projecten, resultaten en campagnes. Het stelt goed doelen in staat om relaties te onderhouden, steun te vragen en impact te tonen. Door slim gebruik te maken van segmentatie en timing, wordt de boodschap effectiever. E-mail is bovendien kostenefficiënt en meetbaar, waardoor het een waardevolle aanvulling is op andere kanalen.
Voor e-mailmarketing gelden regels, bijvoorbeeld de Telecommunicatiewet en Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) om mensen te beschermen tegen te veel digitale reclame. Daarnaast is er ook de Code reclame via e-mail (ook bekend als de Code E-mail, de laatste update hiervan was 15 augustus 2025). Bekijk hier de Q&A Code E-mail 2025 met de meest gestelde vragen en kijk hier voor meer informatie over de wetgeving en zelfregulering in online marketing.
Reclamecode Social Media & Influencermarketing
Social media biedt goede doelen een laagdrempelige manier om hun missie zichtbaar te maken en een breed publiek te bereiken. Via verschillende platforms kunnen organisaties verhalen delen, vragen om steun, vragen om een petitie te ondertekenen, campagnes onder de aandacht brengen en interactie stimuleren.
Influencermarketing versterkt dit bereik door samen te werken met personen met een betrokken achterban hebben. Een ambassadeur kan helpen om nieuwe doelgroepen te bereiken en vertrouwen op te bouwen. Door social media strategisch in te zetten, vergroten goede doelen hun zichtbaarheid, versterken ze hun merk en bouwen ze aan duurzame relaties met supporters.
Voor deze kanalen gelden ook regels, bijvoorbeeld de Mediawet, consumentenwetgeving en de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Kijk hier voor meer informatie over de wetgeving en zelfregeling over social media en influencermarketing.
Crowdfunding
Goede doelen maken vaak gebruik van crowdfunding (ook wel donatieplatform of publieksfinanciering genoemd). Via een donatieplatform kan gezamenlijk online gedoneerd worden aan een vooraf gesteld projectdoel. Het gebruik van een bestaand donatieplatform heeft als voordeel dat je snel een project kan plaatsen en dat alle functionaliteiten voor een dergelijk platform direct tot je beschikking staan.
De voorwaarden kunnen per platform verschillen. Zo verschillen de kosten voor het gebruik van het platform en de transactiekosten per donatie. Op sommige donatieplatformen gaat het geïnvesteerde geld niet direct naar het project, de initiatiefnemer ontvangt het geld pas als (ten minste) 100% van het bedrag binnen is. Indien deze 100% niet wordt behaald krijgen de donateurs hun geld terug of worden toegezegde donaties niet geïncasseerd.
Vanaf 1 januari 2024 kunnen crowdfundingplatforms (of donatieplatforms) een erkenning aanvragen bij het CBF, dit is het CBF Erkend Donatieplatform. Het keurmerk is uniek voor Europa en toegesneden op donatieplatforms die een stichting zijn. De normen waaraan moet worden voldaan gaan over thema’s als transparantie, degelijk financieel management en goed bestuur. De naleving ervan geeft de gever een behoorlijke zekerheid dat zijn donatie terecht komt waar hij terecht moet komen.
Kijk hier voor meer informatie over de wetgeving en zelfregeling over crowdfunding.