Online Marketing

Goede doelen zetten online marketing in om hun boodschap effectief te verspreiden en donaties te werven. Door gebruik te maken van diverse digitale kanalen zoals social media, e-mailmarketing en zoekmachineoptimalisatie, kunnen ze een groot publiek bereiken en betrokkenheid creëren. Daarbij houden ze zich, net als commerciële organisaties, aan alle geldende wet- en regelgeving.

E-mailmarketing

Voor het versturen van commerciële, charitatieve of ideële e-mails, is toestemming van de ontvanger nodig (opt-in). Dit is vastgelegd in de Telecommunicatiewet, artikel 11.7 (spamverbod). De Telecommunicatiewet bevat specifieke regels over digitale direct marketing (e-mail, sms en app) en telemarketing. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Telecommunicatiewet hebben ieder hun eigen regels. Dit verschil in regels is bedoeld om mensen en organisaties te beschermen tegen te veel digitale reclame (spamverbod) en telemarketing.

Per 15 augustus 2025 is de herziene Code Reclame via E-mail officieel opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. Deze code is een aanvulling op de Telecommunicatiewet en biedt duidelijke richtlijnen voor het versturen van reclame via e-mail, ook door ideële en charitatieve organisaties. De Code e-mail is van toepassing op het toezenden van ongevraagde reclame via e-mail en verplicht voor alle leden van Goede Doelen Nederland. Bekijk hier de Reclame Code E-mail 2025 of bekijk de Q&A Code E-mail 2025 met de meest gestelde vragen.

Reclamecode Social Media & Influencermarketing

Ook voor Social Media en Infuencermarketing geldt dat altijd duidelijk moet zijn dat sprake is van reclame. Indien een verspreider (content creator/influencer) een vergoeding in geld of natura ontvangt van de adverteerder, dient dat uitdrukkelijk vermeld te worden in de uiting. Consumenten kunnen klachten bij de Reclame Code Commissie indienen. Bekijk hier de Reclame Code Social Media & Influencermarketing (RSM).

Influencers met meer dan 500.000 volgers die minimaal 24 video’s per jaar publiceren op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebben en verdienen aan hun video's, vallen sinds 1 juli 2022 onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet. Bij overtreding van deze regels kunnen influencers een boete krijgen. Bekijk hier een overzicht van de nieuwe regels.

DDMA, de branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en service, heeft de voorlichtingssite: www.influencerregels.com ontwikkeld. Op deze voorlichtingswebsite staan alle regels voor influencers op één plek. De website is ontwikkeld voor influencers, merken en bureaus. Deze partijen zijn samen verantwoordelijk voor het naleven van de regels.

Crowdfunding

Goede doelen maken vaak gebruik van Crowdfunding (ook wel 'publieksfinanciering' genoemd). Via een donatieplatform kan gezamenlijk online gedoneerd worden aan een vooraf gesteld projectdoel. Het gebruik van een bestaand donatieplatform heeft als voordeel dat je snel een project kan plaatsen en dat alle functionaliteiten voor een dergelijk platform direct tot je beschikking staan.

De voorwaarden kunnen per platform verschillen. Zo verschillen de kosten voor het gebruik van het platform en de transactiekosten per donatie. Op sommige donatieplatformen gaat het geïnvesteerde geld niet direct naar het project, de initiatiefnemer ontvangt het geld pas als (ten minste) 100% van het bedrag binnen is. Indien deze 100% niet wordt behaald krijgen de donateurs hun geld terug of worden toegezegde donaties niet geïncasseerd.

Vanaf 1 januari 2024 neemt het CBF aanvragen in behandeling voor een nieuw keurmerk: CBF Erkend Donatieplatform. Het keurmerk is uniek voor Europa en toegesneden op donatieplatforms in stichtingsvorm. De normen waaraan moet worden voldaan bestrijken thema’s als transparantie, degelijk financieel management en goed bestuur. De naleving ervan geeft de gever een behoorlijke zekerheid dat zijn donatie terecht komt waar hij terecht moet komen.