Voorproefje online training ‘Omgaan met lastige mensen’ van New Heroes

Onze opleidingspartner New Heroes, geeft een voorproefje van één van hun online trainingen.

‘Omgaan met lastige mensen’
Je kent ze wel: negatievelingen, mensen die niet luisteren en overal dwars doorheen praten, fanatiekelingen die ervan overtuigd zijn dat alleen zij de waarheid kennen, vrekken, agressieve mensen, arrogante lui, betweters. Ze maken je boos, geïrriteerd, gefrustreerd of bang. De meest natuurlijke reactie is ze te mijden. Niets mis mee. Als dat kan ten minste. Maar helaas is dat lang niet altijd het geval. Zeker niet in werksituaties. Dan moet je toch met lastige mensen dealen.

Goed nieuws! Omgaan met lastige mensen is te leren. Sterker nog: je kunt met jouw gedrag het gedrag van anderen beïnvloeden. Of met andere woorden: ‘manipuleren kun je leren’.
Hoe? Het gedrag van de een lokt het gedrag van de ander uit. En als je weet hoe dat mechanisme werkt, kun je door je eigen gedrag het gedrag van de ander beïnvloeden. Lees even mee:

Marijn werkt bij een organisatie die zich inzet voor micro-financiering. Hij klaagt dat er nooit naar zijn mening wordt gevraagd; hij wil ook wel eens mee praten over contacten met sponsors, PR en marketing. Hij heeft daar goede ideeën over, al zegt hij dat zelf. Het probleem is alleen dat hij in vergaderingen bijna niets zegt. Zijn collega’s voeren daar de boventoon en vragen nooit aan hem wat hij ervan vindt. Ze weten niets eens dat hij ideeën heeft, hij deelt ze nooit met hen.

Tamar, een van Marijns collega’s, volgt de actualiteiten op de voet en heeft overal een mening over. Een mening die ze zelden voor zich houdt. Mensen vragen er ook naar en luisteren naar haar.

Ivo, ook een collega van Marijn, komt vaak chagrijnig thuis omdat niemand wat tegen hem zegt op kantoor. Alleen het hoogstnoodzakelijke. Op hun beurt klagen zijn collega’s thuis over hem: hij is altijd bezig, heeft nooit zin in iets gezelligs, is vaak kortaf en doet niet mee aan de vrijmibo. Sebas daarentegen heeft vaak wel tijd voor een praatje. Hij is in de anderen geïnteresseerd, kan het met de meeste mensen goed vinden. En zij met hem: hij wordt vaak uitgenodigd voor een feestje.

Gedrag roept gedrag op
Het patroon? Gedrag roept gedrag op. Soms is dat aanvullend (complementair) gedrag, zoals bij Marijn en Tamar. Omdat Marijn zich niet uitspreekt, geeft hij zijn collega’s alle ruimte dat wel te doen. En omdat Tamar vaak duidelijk haar mening geeft, luisteren de anderen naar haar. Soms roept gedrag hetzelfde (symmetrische) gedrag op, zoals bij Ivo en Sebas. De afstand die Ivo schept, weerhoudt de anderen ervan contact met hem te maken. En de interesse die Sebas voor zijn collega’s heeft, roept als vanzelf sympathie op.

Als je je ervan bewust bent dat jouw gedrag het gedrag van de ander oproept, en omgekeerd, kun je dat gedrag voorspellen, en - belangrijker nog - beïnvloeden door bewust je eigen gedag aan te passen. Dat doe je door de Roos van Leary in te zetten, een model ontwikkeld door Timothy Leary, een Amerikaanse psycholoog. Zijn interactiecirkel is een schematische weergave van verschillende gedragsmogelijkheden en de uitwerking daarvan op anderen. De cirkel bestaat uit twee assen: een verticale en een horizontale. De verticale as geeft de mate van invloed aan (wie neemt de leiding?), de horizontale die van acceptatie (gaat we samenwerken of ga ik voor mijn eigenbelang?).

De verticale as roept aanvullend gedrag op: als iemand zich als een leider gedraagt, gaat de ander volgend gedrag vertonen, en andersom. De horizontale as roept hetzelfde gedrag op: als je gericht bent op wij, dus op samenwerking, gaat de ander daar meestal op in, maar ga je vooral voor jezelf, dan zal ook gaan tegenwerken. In het kort:

Boven lokt Onder uit
Onder lokt Boven uit
Wij lokt Wij uit
Ik lokt Ik uit

Dat betekent dat als je meer wilt samenwerken met je collega, je een ‘Boven– Wij’ stijl moet aannemen. Je kan dit bijvoorbeeld doen door te zeggen: ‘Ik stel voor dat ik deze acties vandaag nog uitzet. Komt dat voor jou ook uit?’ Op deze manier neem je de leiding (Boven), maar ben je wel gericht op een samenwerking (Wij), want je vraagt of de ander akkoord gaat.

Wil je meer weten over hoe je het gedrag van anderen kan beïnvloeden en zo sneller te bereiken wat jij wilt, volg dan de onlinetraining Omgaan met lastige mensen van New Heroes.

New Heroes
New Heroes is een jong onlinetrainingsbureau. Zij staan voor échte gedragsverandering. Hun doel is om jouw werk en leven een stukje makkelijker te maken. Dat doen ze online met kwalitatief goede, praktijkgerichte trainingen. New Heroes is bij uitstek het platform om te werken aan je soft skills. Welke vaardigheid je ook wil beheersen of welke situatie je ook onder controle wil krijgen. Meer weten? Kijk op newheroes.com

Als lid kun je voor jouw medewerkers een abonnement afsluiten bij New Heroes tegen gereduceerd tarief. En dan krijgen niet alleen zij, maar ook al je vrijwilligers onbeperkt toegang tot de meer dan 100 onlinetrainingen. Een mooie mogelijkheid voor iedereen die zich inzet voor jouw organisatie om het beste uit zichzelf te halen.

Laatste ledenberichten

Post NL logo 2024 740x320
Collectieve PostNL-tarieven 2025 nu beschikbaar
Inkoop
ITGD
Het symposium 'Toezicht in Topvorm' voor interne toezichthouders
Maatschappelijke finlantropie
Leergang Maatschappelijke Filantropie
Marketing & fondsenwerving