Extra regels voor grote influencers en voorlichtingswebsite voor influencermarketing

Influencers met meer dan 500.000 volgers krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet. DDMA, de branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en service, heeft de voorlichtingssite: www.influencerregels.com ontwikkeld. Op deze voorlichtingswebsite staan alle regels voor influencers op één plek.

1 juli 2022: extra regels en toezicht voor influencers met meer dan 500.000 volgers
Influencers met meer dan 500.000 volgers die minimaal 24 video’s per jaar publiceren op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebben en verdienen aan hun video's, vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet. Zo maakt de Mediawet onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing met bijbehorende verschillende vermeldingen. Voor sponsoring en productplaatsing geldt daarnaast dat een product geen overmatige aandacht meer mag krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma’s niet meer toegestaan. Bij overtreding van deze regels kunnen influencers een boete krijgen. Vanaf 1 juli 2022 treden de regels van het Commissariaat in werking.

Voorlichtingswebsite
Op de website influencerregels.com worden de regels over transparantie en reclame per kanaal uitgelegd. Naast de regels uit de Mediawet, worden ook de verplichtingen uit consumentenwetgeving en de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing vermeld. De website is door DDMA met behulp van inhoudelijke input van het Commissariaat voor de Media en de Stichting Reclame Code ontwikkeld en wordt doorlopend geüpdate met nieuwe voorbeelden en ontwikkelingen. De website is ontwikkeld voor influencers, merken en bureaus. Deze partijen zijn samen verantwoordelijk voor het naleven van de regels.

Bekijk de website hier.

Laatste nieuws

Civil power
Kom naar het Civil Power Congres op 11 december
Opzeggen
ACM waarschuwt voor betaalde opzegdiensten
Feiten Cijfers 2023 visual
Maatschappelijke Impact: groei in inkomsten en bestedingen van goede doelen in 2023