Marketing & fondsenwerving

Onderzoek consumentenbond: ook goede doelen maken online opzeggen moeilijk, veel voeren verbeteringen door

De Consumentenbond onderzocht het online opzeggemak bij 123 bedrijven. Bij ruim een kwart (26%) van de bedrijven is online opzeggen te moeilijk. Vooral energiebedrijven, telefoon- en internetbedrijven, maar ook goede doelen maken het voor consumenten bewust lastig of zelfs onmogelijk. Daarmee overtreden de organisaties de wet, aldus de Consumentenbond.

Wettelijke verplichting
Sinds 2011 is het wettelijk verplicht (volgens de Wet van Dam) dat abonnementen die online worden aangeboden ook online moeten kunnen worden opgezegd. Bedrijven mogen geen drempels opwerpen en moeten de opzegging schriftelijk of per e-mail bevestigen. De Wet van Dam geldt niet voor het lidmaatschap van een vereniging.

Goede doelen voeren verbeteringen door
Ook in 2020 onderzocht de Consumentenbond de online opzegmogelijkheden. Uit dit onderzoek bleek ook dat energiebedrijven, telefoon- en internetbedrijven en goede doelen aansturen op bellen of chatten. Uit het huidige onderzoek blijkt dat online opzeggen in deze branches ingewikkeld blijft. Bij goede doelen verplichten 7 van de 11 organisaties de consument om te bellen. Ook komt het voor dat organisaties doen alsof consumenten enkel kunnen bellen en hebben het opzegformulier weggestopt op de website. De Consumentenbond sprak 32 organisaties daar op aan. 16 daarvan, waaronder veel goede doelen, voerden verbeteringen door. 9 van de 11 goede doelen laten nu duidelijk weten dat je online kunt opzeggen.

Commerciële opzegservices
Commerciële opzegservices helpen consumenten bij het opzeggen. Op de website van de opzegservice kun je als consument jouw gegevens invullen zodat vervolgens de opzegbrief voor je wordt verstuurd. Maar dat kost wel geld. Wettelijk gezien opereren dit soort bedrijfjes in een grijs gebied. Het is niet verboden om geld te vragen voor iets dat je ook gratis kunt regelen. Zolang duidelijk zichtbaar is wat de dienst inhoudt, wie de aanbieder is en wat het kost. De opzegpartijen die hier niet aan voldoen gaat de Consumentenbond rapporteren aan de ACM. Op Europees niveau is er een wet in de maak die de positie van internetters moet verbeteren. Onderdeel is een verbod op dit soort ‘dark patterns’. Bedrijven die je met websitetrucjes op het verkeerde been zetten, zijn dan eenvoudiger te pakken.

Drie tips van Goede Doelen Nederland om het online opzeggen makkelijk te maken:

  • Als je online via de website de mogelijkheid biedt om structureel donateur te worden, dan moet je ook de optie geven om online op te zeggen. Op de website of door het sturen van een mail.
  • Bevestig de opzegging schriftelijk of per mail.
  • Maak de opzegpagina overzichtelijk en makkelijk vindbaar op je website.

Bekijk hier alle rechten van de consument.

Laatste ledenberichten

Beeld en Geluid gebouw 740x320
Jubileum: 60 jaar Socutera
Communicatie
Integriteit
29 mei: Workshop: Dilemma’s in je werk – het maken van integere afwegingen in de praktijk
Michell Hogendorp Expert Masterclass Kanaalmanagement
Eerste twee Masterclasses Fondsenwerving succesvol afgerond
Marketing & fondsenwerving