Marketing & fondsenwerving

Winback: zo maak je van een afscheid een nieuw begin

Winback Dunck Loyalty 740x320

Hoe sterk je loyaliteitsstrategie ook is, dat donateurs soms opzeggen, is onvermijdelijk. Maar een vertrek hoeft geen definitief afscheid te zijn. Sterker nog: het biedt een kans om te luisteren, te leren en de relatie opnieuw vorm te geven.

Het terugwinnen van oud-donateurs blijkt bovendien vaak effectiever én kostenefficiënter dan het werven van nieuwe supporters.

Vanuit die gedachte ontwikkelden Greenpeace Nederland en Dunck Loyalty – expert in loyale klantrelaties – samen een doordacht winbackprogramma. Tijdens een inspirerende workshop op 28 mei jl. bij Goede Doelen Nederland deelden zij hun ervaringen, lessen en praktische inzichten met collega’s uit de sector.

Ontdek de belangrijkste win-back tips & tricks die jij vandaag nog kunt toepassen.

Tips van Valerie – Greenpeace Nederland

  • Begin met luisteren: Achterhaal waarom donateurs zijn gestopt en waar zij nu behoefte aan hebben. Willen ze nog wel op de hoogte gehouden worden, en zo ja, waarover?
  • Onderzoek de potentie: Vraag oud-donateurs of zij openstaan voor hernieuwde betrokkenheid – en op welke manier.
  • Leer van data: Analyseer het gedrag uit het verleden om patronen te herkennen, en hier proactief op te acteren tijdens de actieve financiële relatie. Kijk ook naar succesfactoren voor reactivatie. Helpt het om de voormalig donateur op andere manieren te betrekken voor je een nieuwe geefvraag stelt?
  • Test je aanpak: Gebruik een controlegroep om de daadwerkelijke impact van je winback programma te meten, inzichten te verkrijgen en te optimaliseren.
  • Weinig capaciteit? Ontwikkel een korte ‘mini-journey’ met ten minste één persoonlijk contactmoment (bijv. telemarketing).

Tips van Daan – Dunck Loyalty

  • Bevestig formeel, maar neem warm afscheid: Een schriftelijke bevestiging van de opzegging gevolgd door een persoonlijk, waarderend bericht maakt verschil.
  • Vraag feedback, leer van het vertrek: Gebruik een korte vragenlijst om inzichten te verkrijgen over de reden van vertrek en personaliseer de winback journey.
  • Wees geduldig en bouw een communicatiestilte in: Geef oud-donateurs een paar maanden rust voordat je opnieuw contact zoekt.
  • Wees persoonlijk & relevant op het juiste moment: Benader hen vervolgens met een actueel en urgent thema binnen je missie dat hen raakt. Dan raak je het hart en dat zet mensen in beweging
  • Verlaag de drempel: Maak het donateurs makkelijk om weer betrokken te raken – bijvoorbeeld via een petitie of klein herintredingsbedrag.
  • Kies bewust het kanaal: Stem de manier van benaderen af op de verwachte winbackpotentie.

Tijd om verloren donateurs weer te betrekken?

Wil je werken aan een sterke winbackstrategie die echt resultaat oplevert?
Dunck Loyalty helpt je graag met strategisch advies, beproefde methoden en praktische ondersteuning om jouw organisatie te helpen weer waarde te halen uit vroegere donateurs.

Meer weten?

Neem contact op met Dunck, en ontdek wat een gerichte aanpak voor jou kan betekenen.

Dunck Loyalty is een van de leveranciers uit het netwerk van Goede Doelen Nederland. Leden krijgen korting op de reguliere uurtarieven. Wil je meer weten, kijk hier voor meer informatie of neem contact op met Daan van Deursen van Dunck Loyalty.

Laatste ledenberichten

Witte afbeelding 190x92
Oproep Goossen Hoenders: ''Sluit je aan bij onze coalitie''
Betalingsverkeer
IVY2026 International Volunteer Year 2026
Internationaal Jaar van de Vrijwilliger 2026: de aftrap op 5 december
Vrijwilligersmanagement
Witte afbeelding 190x92
Zichtbaar op BNR Nieuwsradio of in het Financieele Dagblad in 2026?