Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

MVO

Ook van goede doelen wordt verwacht dat ze Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Of het nu gaat om hoe ze beleggen, welke partnerships ze sluiten, hoe ze inkopen en hoe divers en inclusief ze zijn. Als blijkt dat goede doelen dit niet op maatschappelijk verantwoorde wijze doen schaadt dat de reputatie van de eigen organisatie, maar ook van de branche. MVO biedt echter ook kansen!

MVO Handreiking

In samenwerking met KPMG hebben we een nieuwe MVO Handreiking gepubliceerd. De handreiking biedt je een helder stappenplan en praktische richtlijnen om in jouw organisatie MVO-beleid effectief te implementeren en verankeren.

De handreiking bevat ondermeer een stappenplan:

  1. Inventariseren: breng huidige MVO-initiatieven in kaart en betrek stakeholders, zowel intern als extern.
  2. Strategie ontwikkelen: formuleer concrete MVO-doelstellingen, bepaal prioriteiten en ontwikkel een meetbaar projectplan.
  3. Strategie uitvoeren: creëer een werkgroep om MVO-doelstellingen te realiseren en verankeren binnen de organisatie.
  4. Resultaten communiceren: deel voortgang en successen intern om betrokkenheid te versterken, en extern om transparantie te bevorderen.

Je kunt de MVO Handreiking hieronder downloaden.

MVO is geen eenmalig project, maar een manier van werken die bij alles wat je doet invloed heeft. Door MVO structureel te integreren en er actief over te communiceren, vergroot je niet alleen de impact van je organisatie, maar versterk je ook de maatschappelijke betrokkenheid. Zo draag je met elke stap – van je missie tot aan je bedrijfsvoering – bij aan een duurzamere wereld.