Webinar: Mobiliserende, hoopvolle communicatie: het kan! Een webinar over positive framing
Samen met 6 os-organisaties heeft Mirjam Vossen (mediawetenschapper) onderzoek gedaan naar 'hoopvol communiceren'. Hoe betrek je mensen op een inspirerende manier via hoopvolle emoties? Hoe ziet zo'n boodschap er uit?
In november 2022 organiseerden we een webinar over 'postive framing'. Mirjam Vossen schetst hierin twee 'emotionele routes' die we zien in campagnes van goede doelen: de negatieve (angst, boosheid, medelijden) en de positieve (hoop, enthousiasme) route. Vervolgens legt ze uit hoe deze routes werken op nieuwe en bestaande doelgroepen en laat daarvan verschillende interessante voorbeelden zien.
Daarnaast gaat Mirjam nog kort in op het werk van communicatie-expert Anat Shenker-Osorio. Haar belangrijkste kritiek op NGOs is dat deze vooral communiceren over waar ze tégen zijn. Daarmee stoot je mensen echter af. Draai dat om, zegt zij, en bouw je verhaal rond dat waar je vóór bent.
Ook Monique Janssens is te gast, programma communicatie adviseur bij Terre des Hommes en communicatiedeskundige binnen het Down to Zero team. Het Down to Zero programma focust zich op seksuele uitbuiting van kinderen en jongeren in twaalf landen in Latijns-Amerika en Azië. Plan International, Defence for Children / ECPAT, Free A Girl, ICCO (part of Cordaid) en Terre des Hommes werken daarbij nauw samen met het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Het is geen gemakkelijk onderwerp, seksuele uitbuiting van kinderen en jongeren. In veel landen is het taboe, zeker in de twaalf landen in Latijns-Amerika en Azië waar de Down to Zero alliantie seksuele uitbuiting bestrijdt. De Boliviaanse Carla Tejada bedacht met Youth Voices for Change een zeer succesvolle pilot, waarin jongeren uit de twee continenten zich zélf laten horen en verandering eisen. Jongeren zijn zo niet alleen onderdeel van het probleem, maar leveren een actieve bijdrage aan de oplossing. Dat laat de Youth Voices for Change video zien. In dit webinar vertelt Monique onder andere over het ontstaan van deze video, de ideeën erachter en de werkwijze.
Het webinar staat onder leiding van moderator Marjolein van de Paverd.
Over de sprekers
Mirjam Vossen is mediawetenschapper en framingexpert. Ze doet onderzoek naar de beeldvorming van armoede, ontwikkelingssamenwerking en migratie en adviseert ngo's over hun communicatiestrategie.
Monique Janssens is van oorsprong politicoloog afgestudeerd in internationale betrekkingen en heeft in haar loopbaan verschillende marketing- en communicatie posities bekleed, in zowel de commerciële wereld als bij non-profits. Haar inzichten zijn het meest gevormd door een jarenlang verblijf in Kenia, waar ze onder meer als communicatiemanager voor de regio Afrika bij Terre des Hommes werkte.
Marjolein van de Paverd (moderator) is relatiemanager zakelijke markt bij CliniClowns en heeft in de jaren daarvoor haar sporen verdient als senior fondsenwerver bij Greenpeace en als hoofd fondsenwerving bij Stichting AAP. Ook adviseert en ondersteunt zij onder de naam FC Marjolein goede doelen rondom het opstellen en behalen van hun fondsenwervende doelstellingen.
Bekijk hier de opname: