Nieuws

Samenwerken Mailtraffic2 400x440px

Precies één jaar geleden, op 1 juni 2023, viel definitief het doek voor de Acceptgiro. De afschaffing daarvan baarde trouwe gebruikers veel zorgen.

Ook goede doelen waren bang dat de giften met het verdwijnen van de Acceptgiro af zouden nemen en namen het initiatief om zelf een veilige opvolger te ontwikkelen: Mijn eenmalige gift. Inmiddels zetten zo’n 160 goede doelen Mijn eenmalige gift in. Hoe is het verder het afgelopen jaar gegaan met Mijn eenmalige gift?

Uit een eerste analyse eerder dit jaar door Data Inside blijkt dat de papieren versie van Mijn eenmalige gift het heel goed doet. De analyse betreft de groep die voorheen een eenmalige donatie deed door de acceptgirokaart in te vullen en op te sturen naar de bank. Uit de laatste cijfers blijkt dat de respons op de papieren versie van Mijn eenmalige gift heel hoog is: 96,7 procent, vergelijkbaar met de respons op de Acceptgiro en de gemiddelde gift is zelfs 2,9% hoger.

Margreet Plug, directeur-bestuurder Goede Doelen Nederland:

“We wisten van tevoren niet hoe donateurs Mijn eenmalige gift zouden ontvangen. We hebben er met z’n allen heel hard aan gewerkt om een goed product neer te zetten voor zowel goede doelen als donateurs. Juist voor mensen die graag willen blijven doneren via een papieren bon. We zijn ook blij met een hele betrouwbare gedegen partij als Unisys, die werk uit handen neemt van veel goede doelen met de geautomatiseerde verwerking van de papieren versie.“

Ervaringen Mijn eenmalige gift

Marjolein de Graaf, teamleider Fondsenwerving Dierenbescherming over Mijn eenmalige gift:

De reden dat we zijn overgestapt naar Mijn eenmalige gift is dat een groot deel van onze achterban doneerde via de Acceptgiro. Toen bekend werd dat de Acceptgiro zou stoppen per 1 juni 2023 wilden we deze groep een alternatief bieden. We hebben ons toen aangesloten bij de ‘Projectgroep betaalmethoden direct mail’. Samen met verschillende andere goede doelen, Mailtraffic (en later ook Goede Doelen Nederland) hebben we nagedacht over een alternatief en daar is Mijn eenmalige gift uit voortgekomen.

Natuurlijk was Mijn eenmalige gift voor iedereen wennen, ook voor de donateur. We kregen in het begin veel vragen, maar collega’s van onze Service & Informatie-afdeling konden deze vragen goed beantwoorden en uitleg geven. Niet iedereen neemt de moeite om te bellen, dus mogelijk hebben mensen door de komst van Mijn eenmalige gift ook niet gedoneerd, maar de inkomsten zijn gelukkig nog steeds positief. We zien dat een groot gedeelte van onze achterban nu via Mijn eenmalige gift doneert; daaruit kunnen we concluderen dat deze manier van betalen werkt. Daarnaast bieden we opties voor het gebruiken van een QR-code, URL en betaalkenmerk (overboeking) waarbij we zien dat doneren via QR-code steeds normaler wordt.

Nieuwe deelnemers
Op dit moment doen zo’n 160 organisaties mee aan Mijn eenmalige gift. En dat aantal blijft groeien. Er zijn nog steeds goede doelen die starten met de inzet van Mijn eenmalige gift. Zo besloot KiKa recent om ook Mijn eenmalige gift in te zetten richting donateurs. Jakolien van Eijk, directeur KiKa:

"Mijn eenmalige gift is een mooi, betrouwbaar en makkelijk alternatief voor de Acceptgiro die we sinds juni vorig jaar niet meer mee kunnen sturen naar onze donateurs. Het straalt dezelfde betrouwbaarheid uit als de Acceptgiro en dat is belangrijk voor de doelgroep die daar zo lang aan gewend was."

Van Acceptgiro naar Mijn eenmalige gift
Ooit werden er per jaar miljoenen papieren Acceptgiro’s verwerkt. Vorig jaar, vóór het verdwijnen van de Acceptgiro, waren dat er nog maar 3 miljoen per jaar. Uit een onderzoek dat Goede Doelen Nederland eerder deed naar het gebruik van de Acceptgiro bleek dat ruim 30 procent van alle eenmalige giften aan goede doelen betaald werd met de Acceptgiro. Dit was voor goede doelen aanleiding om de handen ineen te slaan en een alternatief te ontwikkelen, genaamd Mijn eenmalige gift.

Mijn eenmalige gift werkt in principe hetzelfde als de Acceptgiro en kan op twee manieren worden gebruikt. Door de kaart met pen in te vullen en in de meegestuurde retourenvelop op te sturen naar het goede doel. Of door de betaalinformatie op Mijn eenmalige gift over te nemen in de bankomgeving of door de QR-code te scannen. Eenvoudig en veilig. Net als de Acceptgiro.

Arné Dutij (Mailtraffic), de initiatiefnemer van 'Mijn eenmalige gift': "Een jaar na het verdwijnen van de Acceptgiro, blik ik met een goed gevoel terug op de introductie van 'Mijn eenmalige gift'. Ons doel was om een nieuwe standaard te vestigen als vervanging voor de Acceptgiro. Dit is gelukt, met name voor de doelgroep ouderen die de stap naar digitaal betalen niet kan maken. Zij hebben nu een toegankelijk en vertrouwd alternatief om aan goede doelen te blijven doneren."

Unisys verantwoordelijk voor de verwerking
Goede doelen die de papieren versie van Mijn eenmalige gift inzetten, kunnen ervoor kiezen om de ontvangen bonnen zelf te verwerken of om de verwerking uit te besteden aan Unisys. Unisys heeft daarin veel ervaring, want zij verwerken al jaren betaalopdrachten voor vrijwel alle Nederlandse banken (tot voor kort de Acceptgiro en nog altijd de overschrijfkaarten). Veel organisaties die Mijn eenmalige gift inzetten, kiezen ervoor de verwerking ervan door Unisys te laten doen. Onlangs ging de 300.000ste Mijn eenmalige gift bij Unisys door de verwerkingsmachine!

Tot slot
De organisaties* die vanaf het begin betrokken zijn geweest bij de uitwerking en totstandkoming van Mijn eenmalige gift (ook wel de kerngroep genoemd) zijn eveneens tevreden met het resultaat: “Een jaar na de invoering van Mijn eenmalige gift zien we gelukkig dat we een goede vervanger hebben gevonden voor de Acceptgiro. Ook staan we er nog altijd achter dat we Mijn eenmalige gift, net als de Acceptgiro, clean moeten houden zonder wisselingen in de lay-out. Alleen dan blijft het de betrouwbare opvolger van de Acceptgiro die het nu is.”

*De leden van de kerngroep zijn:

  • Diabetes Fonds
  • Happy Horizon
  • KWF Kankerbestrijding
  • Leprastichting
  • Maag Lever Darm Stichting
  • Mailtraffic
  • Mindwize
  • PSI-Vransen
  • Stichting Dierenlot