Huis-aan-huiswerving

Huis-aan-huiswerving is een belangrijk contactkanaal voor goede doelen. Het geeft hen de gelegenheid persoonlijk over hun missie te vertellen en nieuwe donateurs, collectanten of vrijwilligers te werven.

De meeste goede doelen die huis-aan-huis werving inzetten, maken gebruik van wervingsbureaus. Het is van groot belang dat er goede afspraken en spelregels zijn over de wijze waarop de werving plaatsvindt. Dit voorkomt onnodige irritatie aan de voordeur.

Gedragscode Fieldmarketing

De belangrijkste gedragscode op het gebied van huis-aan-huiswerving is de Code Fieldmarketing (CFM). Voorbeelden van regels uit de gedragscode zijn dat wervers eerst toestemming moeten vragen voordat ze een gesprek beginnen. Ook zijn zij verplicht om zowel herkenbare kleding als een badge te dragen. De dagen en tijdstippen waarop geworven mogen worden komen overeen met de Winkeltijdenwet.

Het doel van de CFM is dat deze marketing wordt ingezet op een verantwoorde manier zodat het vertrouwen van de consument in huis-aan-huiswerving niet wordt geschaad.

Wervingsrooster en gedragscode

Om de druk op de voordeur zo klein mogelijk te houden heeft Goede Doelen Nederland samen met de brancheorganisaties van de wervingsbureaus een wervingsrooster opgesteld. Het wervingsrooster bevat een planningssysteem dat de werving aan de deur reguleert en limiteert en het publiek en gemeenten inzicht geeft wie, wanneer, waar aan de deur komt.

Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over de kwaliteit van de werving en is er een gedragscode ontwikkeld, waarin de basisregels zijn vastgelegd over onder andere het gedrag van wervers aan de deur en verloning.

Alle erkende goede doelen die aan huis-aan-huis-werving doen én hun wervingsbureaus, maken gebruik van het Wervingsrooster en moeten de gedragscode naleven. Het Wervingsrooster wordt net als het collecterooster gepubliceerd op de website van het CBF.

Stichting Regulering Huis-aan-Huis Werving

Het Wervingsrooster is een gezamenlijk initiatief van Goede Doelen Nederland en de brancheorganisaties van de wervingsbureaus (DDDN en VFN) en is ondergebracht in de Stichting Regulering Huis aan Huis Werving (RHAHW). Toezichthouder CBF heeft een adviserende rol.