Ondersteuning directie en interne toezichthouder

Wat te doen als er sprake is van spanning tussen jou als directeur en je interne toezichthouder? Wellicht heb je dit zelf al eens meegemaakt of heb je er nu mee te maken, spanning in de relatie met één of meer van de interne toezichthouders van je organisatie. Het ontstaan van die spanning kan vele oorzaken hebben. Wat kun je in zo’n situatie doen? Met wie kun je daarover praten?

Wij merken dat directeuren van onze lid organisaties geregeld met een (beginnende of dreigende) conflictsituatie te maken hebben en niet goed weten bij wie ze dan terecht kunnen. Goede Doelen Nederland biedt je graag ondersteuning.

Hoe biedt Goede Doelen Nederland ondersteuning?

Je kunt een eerste gesprek hebben met Marieke van Schaik, onder meer oud-directeur van Het Rode Kruis, interim manager en adviseur, of met Sylvia Borren, onder meer oud-directeur van Oxfam Novib en Greenpeace NL en verbonden aan Governance & Integrity, of met Jan van Berkel onder meer oud-directeur van de Leprastichting en oud-voorzitter van Goede Doelen Nederland. De keuze is aan jou. Het gesprek is strikt vertrouwelijk en er zijn voor jou geen kosten aan verbonden.

Marieke van Shaik - klik hier voor contactgegevens.

Sylvia Borren - klik hier voor contactgegevens.

Jan van Berkel - klik hier voor contactgegevens.

Hoe verder?

In het eerste gesprek met Marieke, Sylvia of Jan kun je analyseren wat er aan de spanningen ten grondslag ligt. Afhankelijk daarvan kun je samen bepalen of en zo ja, aan welke verdere ondersteuning jij behoefte hebt. Aan een eventueel vervolg zijn wel kosten verbonden. Die afspraken maak je zelf met Marieke, Sylvia of Jan (of anderen waar je/jullie op uit komen).

Er zijn diverse mogelijkheden:

  • Individuele coaching
  • Versterken van rol-helderheid van de directeur in relatie tot de toezichthouder
  • Intervisie met andere directeuren
  • Specifieke conflictanalyse, mogelijk gevolgd door conflicthantering met betrokkenen
  • Mediation
  • Voorbereiden van specifieke onderhandelingen
  • Morele oordeelsvorming rondom kwesties die spelen
  • Steun bij het versterken van het integriteit-systeem (bijvoorbeeld de gedragscode, hoe om te gaan met meldingen, hoe te handelen als deze hoog in de organisatie spelen).
  • Verbeteren van de onderlinge verhoudingen, na een tijd van spanningen of conflict.