Arbeidsmarkt

Net als voor veel sectoren is de huidige arbeidsmarkt ook voor de goededoelensector uitdagend. Veel organisaties ondervinden dat vacatures voor bijvoorbeeld fondsenwervers, dataspecialisten of financieel medewerkers moeilijk in te vullen zijn.

Jongeren denken bij de keuze voor hun studie of het zoeken naar een baan aan de klassieke sectoren als het bedrijfsleven, de overheid, het onderwijs of de zorg, en dus niet direct aan werken bij een goed doel. En onze sector staat in veel gevallen ook niet echt op het netvlies van werkenden als zij nadenken over het verdere verloop van hun carrière.

Goededoelenorganisaties worden vaak alleen geassocieerd met enthousiaste vrijwilligers. En dat is begrijpelijk en meestal juist, maar grote én kleine goededoelenorganisaties zijn ook werkgevers met gewone primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en ontwikkelmogelijkheden, net als in de andere sectoren van de economie.

Goededoelenorganisaties hebben daarbij een unique selling point. Veel mensen verruilen het bedrijfsleven voor een baan bij een ideële organisatie, omdat zij zich in hun werkzame leven op een andere manier willen inzetten voor een betere wereld.

Goede Doelen Nederland kan de tekorten op de arbeidsmarkt niet oplossen. Wat doen we wel?
De vacaturepagina op onze publiekswebsite goededoelen.nl is één van de meest bezochte pagina’s. Onze leden kunnen hun vacatures voor betaalde en onbetaalde medewerkers daar plaatsen.

We spreken met vertegenwoordigers van opleidingen waar mensen worden opgeleid als fondsenwerver.

We betrekken leveranciers waarvan de dienstverlening linkt aan deze uitdaging en kijken of we gebruik van ze kunnen maken om dit probleem aan te pakken.

Wat kunnen goede doelen zelf doen?

Er zijn acties die je organisatie kan ondernemen om zich te positioneren als aantrekkelijk werkgever.

  • Neem deel aan informatiemarkten van relevante opleidingen in de regio. Doe dit eventueel met collega organisaties.
  • Biedt stageplaatsen aan en zorg dat deze bekend zijn bij relevante opleidingen. Dit is een goede manier om MBO/HBO/WO studenten te laten kennismaken met jouw organisatie en onze sector.
  • Denk na over marketing van jouw organisatie als potentiële werkgever onder studenten en gebruik de kanalen die deze doelgroep gebruikt of plekken waar zij samenkomen.
  • Gaan jouw medewerkers naar alumni bijeenkomsten? Schakel ze in als ambassadeurs voor jouw organisatie.
  • Bied bestaande werknemers de mogelijkheid om intern door te stromen naar functies door ze hiervoor in- of extern op te leiden.
  • Soms zijn doorgroeimogelijkheden binnen de eigen organisatie beperkt. Ga daarom in gesprek met collega-organisaties over onderlinge detacheringsmogelijkheden, zodat medewerkers zich toch kunnen blijven ontwikkelen.
  • Denk na over functiebenaming; laat die aansluiten bij wat in andere sectoren gangbaar is of maak in de functietitel al duidelijk wat de medewerker doet. Fondsenwerving is een functie waarvoor dezelfde competenties nodig zijn als voor een functie marketing & sales in de commerciële sector.

In 2024 organiseren we een bijeenkomst met HR-professionals over de personeelstekorten en oplossingsrichtingen.