Werving van personeel

Net als voor veel sectoren is de huidige arbeidsmarkt ook voor de goededoelensector uitdagend. Veel organisaties ondervinden dat vacatures voor bijvoorbeeld fondsenwervers, dataspecialisten of financieel medewerkers moeilijk in te vullen zijn.

Jongeren denken bij de keuze voor hun studie of het zoeken naar een baan vaak aan de klassieke sectoren als het bedrijfsleven, de overheid, het onderwijs of de zorg, en dus niet direct aan werken bij een goed doel. En soms staat onze sector ook niet op het netvlies van werkenden als zij nadenken over het verdere verloop van hun carrière.

Goededoelenorganisaties worden vaak alleen geassocieerd met enthousiaste vrijwilligers. Maar grote én kleine goededoelenorganisaties zijn ook werkgevers met gewone primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en ontwikkelmogelijkheden, net als in de andere sectoren van de economie.

Goededoelenorganisaties hebben daarbij een unique selling point. Mensen verruilen het bedrijfsleven voor een baan bij een ideële organisatie, omdat zij zich in hun werkzame leven op een andere manier willen inzetten voor een betere wereld.

Goede Doelen Nederland kan de tekorten op de arbeidsmarkt niet oplossen. Wat doen we wel?

  • De vacaturepagina op onze publiekswebsite goededoelen.nl is één van de meest bezochte pagina’s. Onze leden kunnen hun vacatures gratis voor betaalde en onbetaalde medewerkers daar plaatsen.
  • We spreken met vertegenwoordigers van opleidingen waar mensen worden opgeleid als fondsenwerver en kijken naar kansen om de sector onder de aandacht te brengen.
  • We betrekken leveranciers waarvan de dienstverlening linkt aan deze uitdaging om dit probleem aan te pakken.

Wat kunnen goede doelen zelf doen?

Er zijn acties die je organisatie kan ondernemen om zich te positioneren als aantrekkelijk werkgever.

  • Neem deel aan informatiemarkten van relevante opleidingen in de regio. Doe dit eventueel met collega-organisaties.
  • Bied stageplaatsen aan en zorg dat deze bekend zijn bij relevante opleidingen. Dit is een goede manier om mbo/hbo/wo-studenten te laten kennismaken met jouw organisatie en onze sector.
  • Denk na over de marketing van jouw organisatie als potentiële werkgever van studenten en gebruik de relevante kanalen van deze doelgroep.
  • Gaan jouw medewerkers naar alumnibijeenkomsten? Schakel ze in als ambassadeurs voor jouw organisatie.
  • Bied bestaande werknemers de mogelijkheid om intern door te stromen naar functies door ze hiervoor intern of extern op te leiden.
  • Soms zijn doorgroeimogelijkheden binnen de eigen organisatie beperkt. Ga daarom in gesprek met collega-organisaties over onderlinge detacheringsmogelijkheden, zodat medewerkers zich toch kunnen blijven ontwikkelen.
  • Denk na over functiebenaming; laat die aansluiten bij wat in andere sectoren gangbaar is of maak in de functietitel al duidelijk wat de medewerker doet. Fondsenwerving is een functie waarvoor voor een deel dezelfde competenties nodig zijn als voor een functie marketing & sales in de commerciële sector.