Fieldmarketing

Straatwerving en huis-aan-huiswerving zijn belangrijke contactkanalen voor goede doelen. Het geeft hen de gelegenheid persoonlijk over hun missie te vertellen en nieuwe donateurs, collectanten of vrijwilligers te werven.

Veel goede doelen maken gebruik van fieldmarketing: het werven van donateurs, collectanten, vrijwilligers, of het verkopen van loten via straat- of huis-aan-huiswerving. Straatwerving vindt plaats in winkelgebieden of op evenementen. Huis-aan-huiswerving vindt plaats bij mensen aan de deur. De meeste goede doelen werken met een wervingsbureau. Sommigen hebben een eigen in-house team van wervers.

Gedragscode Fieldmarketing

Wij vinden het belangrijk dat onze leden uitsluitend op een verantwoorde manier aan straat- en huis-aan-huiswerving doen en dat wervers zich houden aan afspraken en geldende gedragscodes. De belangrijkste hiervan is de Code Fieldmarketing (CFM). Voorbeelden van regels uit de gedragscode zijn dat wervers eerst toestemming moeten vragen voordat ze een gesprek beginnen. Ook zijn zij verplicht om zowel herkenbare kleding als een badge te dragen. De dagen en tijdstippen waarop geworven mogen worden komen overeen met de Winkeltijdenwet.

Het doel van de CFM is dat deze marketing wordt ingezet op een verantwoorde manier zodat het vertrouwen van de consument in Fieldmarketing niet wordt geschaad.

Wervingsrooster en gedragscode

Om de druk op de voordeur zo klein mogelijk te houden heeft Goede Doelen Nederland samen met de brancheorganisaties van de wervingsbureaus een wervingsrooster opgesteld. Het wervingsrooster bevat een planningssysteem dat de werving aan de deur reguleert en limiteert en het publiek en gemeenten inzicht geeft wie, wanneer, waar aan de deur komt.

Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over de kwaliteit van de werving en is er een gedragscode ontwikkeld (zie onderaan deze pagina bij ‘Downloads’), waarin de basisregels zijn vastgelegd over onder andere het gedrag van wervers aan de deur en verloning.

Alle erkende goede doelen die aan huis-aan-huis-werving doen én hun wervingsbureaus, maken gebruik van het Wervingsrooster en moeten de gedragscode naleven. Het Wervingsrooster wordt net als het collecterooster gepubliceerd op de website van het CBF.

Commissie Huis-aan-huis werving

Binnen Goede Doelen Nederland zet de Commissie Huis-aan-huis werving zich in voor een toekomstbestendige inzet van fieldmarketing. De commissie voorziet Goede Doelen Nederland van input uit de praktijk, is een klankbord met betrekking tot de wet- en regelgeving en denkt mee over het opleidingsaanbod.

Collectieve audit

Om na te gaan of de kwaliteitsafspraken met de wervingsbureaus ook nageleefd worden is toetsing in de praktijk (audit) nodig. Onze leden hebben de krachten gebundeld en laten de collectieve audits bij wervingsbureaus jaarlijks toetsen door DMCC, compliance specialist in privacy en klantcontact.

Lees hier meer over zelfregulering.