Donateur centraal

Goede Doelen Nederland vindt dat fondsenwerving op een verantwoorde manier moet plaatsvinden. Dit betekent dat de belangen van de donateurs en het publiek centraal staan, en dat wervingsacties zorgvuldig, transparant en respectvol worden uitgevoerd.

Erkenningsregeling

De CBF-Erkenning, die sinds 2016 de kwaliteit en betrouwbaarheid van goede doelen waarborgt, biedt donateurs de zekerheid dat erkende goede doelen voldoen aan strenge kwaliteitseisen. De onafhankelijke Commissie Normstelling stelt de normen vast, en het toezicht op deze normen ligt bij het CBF, toezichthouder goede doelen. In de Raad voor de Erkenningsregeling werken drie partijen samen: de brancheorganisatie Goede Doelen Nederland (vertegenwoordiger van de sector), de Commissie Normstelling en het CBF.

De drie partijen brengen elk vanuit hun eigen rol de stem van donateurs in. Goede Doelen Nederland doet dit door contact met haar leden, het verzamelen van feedback en onderzoek onder donateurs. Het CBF benut signalen van donateurs via meldingen en het Nederlands Donateurspanel. Binnen de Commissie Normstelling bewaken twee leden specifiek het perspectief van het algemeen publiek.

Bij iedere aanpassing van de Erkenningsregeling vindt er een brede consultatie plaats en mag iedereen een reactie op de normen geven. In 2024 werd de Erkenningsregeling geëvalueerd en zijn de normen op enkele onderdelen aangepast. Per 1 januari 2025 zijn er extra normen in werking getreden, specifiek gericht op fondsenwervings- en donateurswervingsactiviteiten.

In de Erkenningsregeling zijn de belangen van donateurs dus stevig verankerd en worden consequent meegenomen in zowel het toezicht als de ontwikkeling van normen.

Codes en richtlijnen

Goede doelen moeten zich, net als andere organisaties, houden aan de geldende wet- en regelgeving zoals de AVG (privacy), de WBTR (bestuur en toezicht verenigingen en stichtingen), de WoK (kansspelen) en de Telecommunicatiewet. Naast de wet- en regelgeving en de Erkenningsregeling gelden er bovendien specifieke gedragscodes en richtlijnen voor verschillende wervingsmethoden, zoals collectes, direct mail, huis-aan-huis werving en telefonische werving. Veel van deze codeszijn opgenomen in de Nederlandse Reclame Code van de Stichting Reclame Code. Denk hierbij aan de Code Telemarketing, Code Fieldmarketing Code e-mailmarketing en de Code Social Media & Influencer Marketing. Klachten over het niet naleven van de codes kunnen worden ingediend bij de onafhankelijke Reclame Code Commissie.