Fondsenwerving

Goede doelen betrekken mensen en bedrijven met hetzelfde ideaal op verschillende manieren bij hun missie. Dit kan bijvoorbeeld via het vragen van steun voor hun missie (fondsenwerving), het organiseren van evenementen, het versturen van brieven of via persoonlijke gesprekken aan de deur, op straat of telefonisch. Goede Doelen Nederland vindt dat fondsenwerving op een maatschappelijk verantwoorde manier moet plaatsvinden. Dit betekent dat de belangen van de donateurs en het publiek centraal staan, en dat wervingsacties zorgvuldig, transparant en respectvol worden uitgevoerd.
Bij fondsenwervende activiteiten is het van belang dat donateurs heldere en volledige informatie ontvangen over het doel van de wervingsactie en de besteding van de opbrengsten. De kosten van fondsenwerving moeten transparant worden verantwoord en in redelijke verhouding staan tot de opbrengsten. Goede doelen hebben bovendien de verantwoordelijkheid om irritatie bij het publiek te voorkomen.
Naast de geldende wet- en regelgeving zijn er diverse codes en richtlijnen die zorgen voor een goede borging van maatschappelijk verantwoorde fondsenwerving. Leden van Goede Doelen Nederland zijn verplicht om, naast de naleving van de geldende wet- en regelgeving, zoals de opt-in voor telemarketing zich ook te houden aan relevante codes uit de Reclame Code. Zo wordt bijvoorbeeld gebruikgemaakt van het Postfilter om ongewenste post te voorkomen.